Helsingborg vann övertygande

Smarason var en uppskattade spelare under sin tid i HIF Foto: Samone Falkman

Sista matchen i gruppspelet av Svenska Cupen och Syrianska gästade. Gruppsegern var säkrad på förhand men HIF såg till att vinna med komfortabla 5-1 och seedas i morgondagens lottning.

Det var gästerna som sparkade igång årets första tävlingsmatch på Olympia, blott en minut in i matchen blev det ett avbrott efter att Andreas Landgren olyckligtvis skadar sig när han försökte avvärja ett uppspel. Han kom in på planen igen men blev senare utbytt, besked om skadan meddelas nog imorgon.

Bytet ledde till att Helsingborgarna kom av sig i sitt spel och Syrianska kunde skapa den första farligheten i matchen, ett läge som fick Pär Hansson att visa upp en riktig paradräddning. HIF övertog sedan kommandot och såg till att vara det mer bollförande laget, mycket tack vare den centrala trion.

Samone Falkman
Smárason en av de bättre spelarna i dagens match.
Foto: Samone Falkman

Trots HIF-dominans var det gästerna som tog ledningen, efter ett passivt försvar på en fast situation lyckades man styra in bollen i mål, förmodligen en stark väckarklocka för hemmalaget som sedan tog tillbaka kommandot och lyckades innan halvtid både reducera och ta ledningen, genom Khalili och Accam.

Andra halvlek hann inte mer än börja innan man satte nivån för de kommande 45 minuterna, Khalili lyckades spela fram till Lindström på bästa manér och man utökade sin ledning, ett helt underbart vackert mål. Men efter ledningsmålet kom man av sig på nytt och man lyckades inte skapa någon riktig farlighet.

David Accam gjorde två mål mot Syrianska
Foto: Samone Falkman

När matchklockan passerade 70 minuter byttes unge Anton Kinnander in, bara minuten efter utökades ledningen efter att David Accam fångat upp en boll och lagt in den i nät bakom Syrianskas målvakt. Sedan var det dags för unge herr Kinnander att visa upp sig för hemmapubliken, på en retur från Lindström fanns han där i boxen och stötte in sitt första mål för HIFs representationslag.

Det var en klar klasskillnad som avgjorde matchen, även om HIF stundtals gick ner på halvfart var man ändå hela tiden storleken större än motståndet. Resultatet innebär att man seedas i kvartsfinallottningen under morgondagen och får dessutom fördel av hemmaplan till nästa helg. Vi får hoppas att fler än dagens 2178 personer hittar till Olympia då.

Slutresultat: 5-1 (2-1)

Målskyttar: Khalili, Accam x2, Lindström, Kinnander.

Gula kort: Santos, Khalili.

Startelva: Hansson – Krafth, Sadiku (80), Larsson, Andersson – Landgren (14), Khalili – Lindström, Smárason, Accam – Santos.

Avbytare: Linde, Johansson (80), Boateng, Ekvall, Kinnander (70), Jarl, Svensson (14)

bbl_jimmy_fors

1 kommentar

1. Kan inte påstå att det såg så säkert ut förrän “väckarklockan” ringt i form av Syrianskas mål: Santos fick knappt några bollar att jobba med (dessvärre så hela den tid han spelade), både backlinjen & mittfältet duttade med bollen och ställde till det för sig titt som tätt – men som tur var försvann den bilden i och med vändningen precis innan paus, och tur den kom där för annars tror jag inte HIF lyckats vinna med tillräcklig marginal för hemmaplansfördel i kvarten!

Och där kan det nog bli mer folk då GAIS säkert passar på att komma med en stor klack, så gäller vi helsingborgare också går man ur huse! Skoj för Kinnander med både debut & mål ovanpå det, men trist för Landgren då det inte låter som en lättläkt knäskada på hur han beskrev det själv…