Hampus Nilsson provtränar med Djurgårdens IF

Fick ett tips av en läsare att jag skulle kolla på Djurgårdens IF:s hemsida. Nyheten som det handlade om var att Hampus Nilsson, tidigare HIF-målvakten, ska provträna med Stockholmslaget.

Hampus, som var utlånad till Ängelholms FF ifjol, fick inget nytt kontrakt med HIF i år. Konkurrensen är som bekant hampus_nilssonstenhård bland målvakter. Och efter det har det varit ganska tyst bland förfrågningarna enligt Hampus. Han har fört en längre diskussion med Lunds BK, men de har inte kunnat komma överens om alla detaljerna.

Jag når Hampus när han sitter på tåget, på väg mot Stockholm.

Djurgårdens IF? Håller tummarna!
– Va? Var fasiken har du hört det?

Det står på DIF:s hemsida, så det känns ganska officiellt?
– Haha, jag sitter på tåget på väg upp!

Så, hur länge ska du stanna, provträna?
– Det är sagt en vecka, tio dagar. Sen får vi se. Jag har inte fått speciellt mycket info än att jag skulle åka upp som idag.

Måste kännas gott nu när du varit kontraktslös under ett tag.
– Jo, det är härligt. Har ju diskuterat med division 1 klubben Lunds BK under ett tag, men vi har väl inte kommit överens om alla bitarna där. Så det ska bli spännande att åka upp till Stockholm och prova med Djurgården.

Ett allsvenskt lag, är ju onekligen mer intressant än division 1?
– Ja, det är en spännande utmaning. Jag känner ju att jag trots allt har det allsvenska tempot i mig. Var ju med och tränade i HIF och de har ju bland de bästa målvakterna i landet. Så det är inte omöjligt med Djurgården. Hade ju gärna stannat i HIF, trivdes jättebra med klubben, och trivs jättebra i regionen. Men som du sa, konkurrensen är stenhård på målvaktssidan där.

Djurgården har redan två etablerade målvakter i truppen (trots att de tappade Vaiho idag). Kan du tänka dig att bli tredjemålvakt?
– Nej, jag satsar så klart på att konkurrera om förstaplatsen, helt klart.

Lycka till, håller tummarna!
– Tack så hemskt mycket!