Hallå Joakim Runnemo…

…mittfältare i det Frej Täby som kommer till Olympia i eftermiddag

Med sju omgångar kvar skiljer det sex poäng mellan de sju lagen i botten förutom Gefle som nästan är avsågade. Ni har många sexpoängsmatcher mot de andra lagen i kön kvar. Hur ser du på era chanser att hänga kvar?

– Jag vill förstås tro att chanserna är goda. Tycker absolut att vi har en tillräckligt bra trupp för det.

Ni har blandat och gett resultatmässigt hela året. Ni kan vinna över Falkenberg ena veckan för att tappa poäng mot Gefle en annan vecka. Är ojämnheten ett skäl till att ni är indragna i nedflyttningsstriden ?

– Svårt att svara nej på den frågan, om vi hade vunnit konsekvent hade vi inte varit på nedre halvan, haha. Men huvudanledningen att vi är indragna i nedflyttningsstriden är att vi hade en poäng efter sju omgångar.

Värvar ni mest spelare utifrån, eller har ni en egen välorganiserad ungdomssektion där ni odlar egna talanger ?

Vår ungdomssektion har än så länge inte genererat särskilt många spelare till A-laget. Förhoppningsvis förbättras det framöver.

Konkurrensen om spelare, sponsorer och publik måste vara väldigt tuff i Stockholmsregionen. Har ni en god ekonomi, hur är det med sponsorer, publik och spelarrekrytering ?

Ekonomi- och sponsorfrågor är inte mitt bord som spelare. Jag kan däremot konstatera att vi fick ihop en bra trupp med hög potential till i år, vi är ju också det enda Stockholmslaget i Superettan i år vilket är ovanligt.

Ni spelar en positiv anfallsglad fotboll och gör en hel del mål, men ni släpper också in en hel del. Är försvaret er akilleshäl ?

Klart att vi vill släppa in färre mål men jag skulle inte kalla det vår akilleshäl. Nu har vi ett nytt tränarteam på plats och det är en av sakerna det kommer jobba med.

Har du följt HIF:s satsning i sommar med kända nyförvärv som Andreas Granqvist, Rasmus Jönsson, Marcus Holgersson och Wandersson do Carmo ? Tror du att de går upp i år ?

Jag har sett att en rad bekanta namn trillat in. Det är ju extrema värvningar med Superettan-mått och det vore ett jättefiasko om ni inte går upp, men det tror jag att ni gör.

Frej-HIF 4-1 i fjol och 1-5 i år. Det är riktiga målfester när ni möter HIF. Är ni hungriga och revanchsugna nu efter förlusten i våras ?

– Revansch är inget vi pratat. Hungriga hoppas jag att vi är, det är en rolig match för oss som inte är bortskämda med mycket publik.

Ni har mycket att spela för på Olympia, men det har HIF också. Hur slutar matchen på söndag ?

Tippa finns det andra som är bättre på.

Vilka blir topp-3 i årets serie ?

– Se ovan ☺

Vilken placering får ni årets serie ?

– Som jag sa, tippa får andra göra men vi håller oss såklart kvar!

Pga storsegern i våras, och att HIF är storfavorit, så finns det ju inga direkta möjligheter att göra stora pengar på en hemmavinst. Men med tanke på HIFs form så ville vi, tillsammans med NordicBet, ändå krydda oddset med en roligt AOH-special. Vi tror på en säker hemmaseger och att HIF, precis som mot Brage, sprider ut målskyttet en del. Klicka på länken för att nå AOHs specialspel

Matchen spelas på Olympia med start kl 17.30. Har du ännu inte säkrat din biljett till matchen så kan du göra det här