Hallå där…Jonas Pahlen – månadsgivare till Mjölkkossan!

Som de flesta vet befinner sig HIF i en ansträngd ekonomisk situation och Mjölkkossans fantastiska engagemang har nu tagit ytterligare ett kliv där du, sedan en tid tillbaka, kan man bli sk månadsgivare

Vi fick tag i Jonas Pahlen som är en av de personer som valt att teckna sig. Vi ville veta mer om honom om hans relation till HIF och givetvis varför han valt att bli månadsgivare

Vad har du för relation till HIF?

HIF är en viktig del av mitt liv. Jag är medlem i HIF, årskortsinnehavare på Östra, medlem i Kärnan och månadsgivare till Mjölkkossan.

Vad betyder klubben för dig?

HIF har sedan jag varit liten varit en viktig del av mitt liv och min identitet. Följde HIF på lite mer avstånd när jag inte bodde i stan under 7-8 år men sedan drygt 10 år sedan bor jag åter i Helsingborg och då har intresset accelererat på nytt.

När började du följa HIF och varför?

Jag minns inte vilken säsong jag först besökte Olympia, men har minnesfragment från den gamla träläktaren på västra och motståndare som hette Myresjö och Markaryd i gamla Division 2 södra. Kan det vara 1987-1988? På den tiden var det inte så kreddigt att som liten heja på HIF, eftersom vi inte var särskilt bra. Antingen började folk heja på storstadslagen, AIK, IFK Göteborg eller Malmö, än mer vanligt var att man brydde sig mer om hur det gick för Arsenal, Liverpool eller Man United. Det var därför extra kul att redan som liten säga att jag hejade på HIF. Det kan vara svårt att ge en exakt anledning till varför man börjar heja på ett visst lag, jag har HIF:are i familjen i två generationer bakåt, min farfar var ungdomsledare i HIF och han stod även i ”snurrorna” vid entrén, det är klart att det påverkade. Det helt avgörande tillfället vara när HIF slog ”omöjliga” MFF i cupen 1992.

Vilken är din favoritspelare genom alla tider?

Detta är en mycket svår fråga. Får jag ta ut en drömelva? Det finns ofta spelare i olika årgångar och på olika positioner som är svåra att jämföra. Det som utmärker favoritspelarna är de som tagit upp HIF en nivå, upp till allsvenskan eller vara med om att vinna SM-guld. Ett extra plus för de som kanske inte fokuserat så mycket på lönekuveret utan kärleken till HIF. Min första idol var Urban Stoltz men det har passerat många favoritspelare (Henrik Larsson, Andy Jakobsson, Christoffer Andersson och Alvaro) fram till dagens Rasmus Jönsson och Andreas Granqvist. En ”okänd” lirare jag vill passa på att lyfta fram är Thomas Olofsson, men honom hann jag tyvärr inte se live i HIF-dressen.

Vad är ditt bästa HIF-minne?

Måste säga att guldet 1999 och efterföljande Champion Leaguespel slår allt. När San-Siro Sven räddar straffen borta mot Inters Recoba. Svårslaget!

Varför är du månadsgivare till Mjölkkossan?

Jag lider av när det blir negativa ekonomiska diskussioner kring HIF. Som vanlig arbetstagare har jag svårt att göra något stort för att hjälpa till. Även om det är en sliten klyscha så ligger det mycket i att ingen kan göra allt men alla kan göra något. En hundring som jag inte aktivt måste betala utan som dras från mitt konto är ett lätt sätt som jag tror fler skulle kunna göra. Det finns ett otroligt engagemang för HIF och detta är ett bra sätt att kunna hjälpa till. Däremot tror jag inte att konceptet är fullt utvecklat. Kanske hade HIF kunnat visa på tydliga effekter kring att bli månadsgivare? Om vi har X antal månadsgivare så kan vi hålla igång vårt samhällsengagemang, om vi får Y månadsgivare kan vi flyga upp till Norrland med hotell vilket förbättrar chansen till att få med sig tre poäng hem. Ett annat sätt att locka nya månadsgivare skulle kunna vara utlottningar eller jakten på att bli den 50:e månadsgivaren osv. Det behöver inte vara feta priser men att lotta ut en keps eller en spelar/tränarlunch tror jag också hade lockat fler till att ta steget.

Vill du, precis som Jonas, bli månadsgivare så klickar du på denna länken som tar dig vidare till Mjölkkossans hemsida