Hallå där Jesper Björkman…

…försvarsspelare, i Gefle, och fd HIFare som kommer till Olympia i eftermiddag

Gefles säsong i år påminner om fjolårets. Ni har varit förankrade i botten men börjar plocka poäng och klättra i tabellen. Har ni värvat några spelare under sommar-uppehållet, och laddat om spelmässigt ?

– Vi har tagit in tre duktiga spelare som alla har erfarenhet av den här nivån sedan tidigare. Admir Bajrovic ifrån Öster, Isaac Shaze som varit i både Öster och Östersund och Jacob Ortmark ifrån Brommapojkarna. Vi har även fått in en ny huvudtränare så vi har bytt både formation och spelsätt!

Ni är väldigt ojämna, bl a följer ni upp en förlust mot Landskrona BOIS med en seger

borta mot Halmstad. Vad gör ni åt det ?

-Vi kommer ifrån en tung vår och då är inte självförtroende på topp. Däremot har vi som sagt fått in en ny huvudtränare vilket alltid brukar få en positiv effekt på laget. Men vårt spelsätt har inte satt sig till 100% än, vilket gör att våra prestationer har varit lite upp och ner. Vi jobbar bland annat med att kolla videos av våra matcher och går igenom olika situationer för att försöka rätta till misstagen vi gör. Dessutom så blir ju vårt spelsätt klarare och klarare för varje vecka som går så jag tror att vi kommer bli bättre och bättre ju längre höstsäsongen går!

Vilka lagdelar behöver ni förstärka mest om ni ska hänga kvar ?

-Transferfönstret är ju stängt så det kommer inte komma in fler spelare. Men vi tog in en anfallare och två innermittfältare!

Hur är fotbollsintresset i regionen ? Får ni publik och sponsorer ?

– Gävle är ju kanske mest känt som en ishockeystad där Brynäs är störst. Publiksiffrorna har sjunkit de senaste åren men det är kanske inte så konstigt då klubben har en fin tradition av många säsonger i Allsvenskan och de senaste två säsonger har vi legat i botten av Superettan. Men vi har trogna supportrar som alltid är på plats och vi har alltid med oss några supportrar som stöttar oss på bortamatcher också.  Vilket såklart är väldigt viktigt och uppskattat av oss spelare!

Hur är det med nyrekryteringen av spelare ? Har ni en egen utbyggd ungdomsverksamhet eller värvar ni mest utifrån ?

– Vi har en del egna produkter som fått speltid i år. Bland annat Erik Törnros, Samuel Gussman och Viktor Frodig. Vi har även en del spelare födda 98-01 som är uppflyttade och konkurrerar om en startplats. Gefle IF har en fin ungdomsverksamhet som satsar på bredd upp till U16-nivå.

Vad är er målsättning med årets seriespel, och på sikt? Är Superettan en lagom nivå eller siktar ni på att komma tillbaka till Allsvenskan ?

– I år är ju självklart målsättningen att klara sig kvar. Om det blir via kval eller om vi kan knipa en säker plats återstår att se men det är det enda vi fokuserar på just nu! Ekonomisk är inte klubben i en jättebra sits just nu men inom 5 år vill klubben tillbaka till Allsvenskan!

Hur känns det att komma hem till Helsingborg och möta HIF där du spelat i flera år?

– Det ska bli fantastiskt roligt. Jag har spelat två matcher mot HIF på Gavlevallen men missade fjolårets match på grund av en skada. Nu är jag däremot skadefri och spelklar så det ska bli kul att få spela på Olympia igen!

Följer du haussen kring HIF med alla nyförvärv som Andreas Granquist, Rasmus Jönsson, Markus Holgersson och Wanderson do Carmo, och tror du de går upp i år?

– Självklart följer jag HIF. Jag är uppväxt i staden, har spelat i klubben i 8 år och har några av mina bästa kompisar i laget. Jag kollar alla HIFs matcher och jag är helt säkert på att HIF spelar i Allsvenskan nästa år.

Vilka lag blir topp 3 i år ?

– Helsingborgs IF, Falkenbergs FF och AFC Eskilstuna, i den ordningen.

Hur slutar matchen HIF-Gefle ?

– Dem senaste 3 matcherna har varit jämna och det tror jag även den här blir. Jag tror att matchen slutar 1-1.

Som vanligt har vi, i samarbete med NordicBet, plockat fram en AOH-special till dagens möte. Klicka på bilden för att komma till spelet