Hallå där David Kryssman…

…Sportchef i Norrby som står för motståndet i kvällens möte på ett, i det närmsta, fullsatt Olympia!

Hur mår ni i Norrby IF inför hösten i Superettan ? Är truppen intakt sen i våras ?Har ni matchat och tränat bra under uppehållet ?

Vi har en mycket bra stämning i truppen inför omstarten. Vi har hämtat in anfallaren Linus Tornblad från Åtvidaberg, som har 86 matcher i Superettan och bl a har spelat allsvenskt med GAIS, samt mittfältaren Pontus Almquist 19 år, från IFK Norrköping, på lån. I övrigt är truppen intakt och skadefri, så vi känner att vi har lugn och arbetsro. Vi besegrade precis Degerfors i en träningsmatch med 2-0, så vi hyser tillförsikt inför hösten.

Ni har verkligen blandat och gett under våren. Som HIF:are är vi glada för att ni har tagit poäng av Halmstad, Falkenberg, Brage och Örgryte. Men samtidigt har ni tappat poäng mot Gefle och Värnamo. Behöver ni jobba med jämnheten och höja er lägstanivå ?

Ja, det behöver nog alla lag göra. Men för vår del handlade resultaten nog mest om att vi hade en dipp mitt i vårsäsongen. Vi inledde starkt med några tunga segrar, men tappade lite spel och flow i mitten av seriespelet. Sen vände det igen och då tog vi poäng av några av topplagen.

Ni är ett mycket svårspelat lag för alla motståndare med ett starkt försvarsspel. Samtidigt kan ni vinna över alla lag i serien när allt stämmer. Vilka lagdelar fungerar bäst och i vilka behöver ni öka styrkan och bli bättre ?

-Vi släppte in mycket mål i fjol, så vi har medvetet jobbat mycket med målvakts-spelet och försvarsspelet som blivit riktigt stabilt. Det ger en trygghet i laget som vi bygger spelet omkring. Sen behöver vi stärka offensiven för att göra fler mål. Nu känner vi att detta är starkt på gång.

Vilken målsättning har ni med årets seriespel ?

-Målet är att etablera oss i Superettan inför framtiden. Vi talar inte om några direkta placeringar i serien.

Hur upplever ni er roll som andralag i Borås efter Elfsborg ? Får ni några sponsorer ? Kan ni konkurrera om publiken ?

– I Borås är det en väldigt tydlig rangordning med första respektive andralag. Visst har vi färre sponsorer och mindre publik än Elfsborg. Men fördelarna för oss är att Elfsborg värvar mest toppspelare utifrån, vilket innebär att vi får många spelare från närområde som inte är beredda att göra en elitsatsning, men som håller en hög nivå ändå. Vi får allt fler sponsorer och publikantalet ökar i takt med att resultaten blir bättre Sen får vi göra som de flesta andra klubbar och bygga ett lag med en balanserad ekonomi i grunden.

Har ni en egen välorganiserad ungdomsorganisation med egna talanger som lyfts upp som seniorer efter hand, eller värvar ni mest utifrån ?

– Sedan några år har vi en egen ungdomsakademi. Det är väldigt positivt. I dag är 36% av laget egna produkter, och sett till truppen som helhet är det ca 70% av spelarna som kommer från Boråstrakten.

Det är ofta väldigt tajta matcher när ni möter HIF. Hur känns det nu inför den den hajpade matchen på ett fullsatt Olympia den 2/8 med Andreas ”Granen” Granqvists återkomst ?

– Det ska bli kul. Vi tänker förstöra festen för HIF. Nej, skämt åsido så ska det bli väldigt inspirerande att spela den här matchen inför ett fullsatt Olympia. Vi har stor respekt för HIF och Andreas Granquist, som under några år vuxit ut till en av världens bästa mittbackar. Sen är det samtidigt bara tre poäng matchen handlar om. Vi lovar att att göra vårt yttersta för att bidra till att matchen blir en stor fotbollsfest.

Hur ser du på HIF som lag nu med nyförvärven ?

– Jag har följt HIF under flera år och har nära kontakt med Andreas Landgren. HIF ska ligga i toppen av Allsvenskan, så vi hoppas att de kommer dit inom några år. Det känns som att laget måste hitta ett eget grundspel att lita på. De klubbar som har ramlat ur Allsvenskan och sen kommit tillbaka har bytt ut stora delar av truppen, byggt nytt och hittat en trygg spelide. Det känns som att det är HIF:s största utmaning.

Hur tror du matchen HIF-Norrby slutar ?

– Jag tror på en pinne så säg 1-1

Vilka blir topp-3 i Superettan i år ?

1. AFC Eskilstuna  2. Falkenberg 3. Helsingborgs IF

Avslutningsvis utmanar jag Andreas Landgren på resultatet. Vinner vi får han bjuda mig på middag på Helsingborgs finaste restaurang. Vinner HIF får han ett presentkort på Knalleland i Borås.

I vårt samarbete med NordicBet så har vi givetvis försökt sätta samman en så rolig, och utmanande, AOH-special till i kväll! Vad sägs om att  HIF vinner + över 2.5 mål i matchen + det blir minst en straff i morgon kväll? Låter det som ett tillräckligt lockande spel så klickar du bara på bilden så kommer du direkt till spelet