Gyimah klar för HIF

Som diverse medier basunerat ut under dagen så är den landslagsrutinerade mittfältaren, Edwin Gyimah, klar för HIF

I ett pressmeddelande bekräftar HIF att 25-åringen tecknat ett 2-års kontrakt med klubben. Därmed är troligtvis alla pusselbitar, inför årets säsong, på plats och vi kan börja se fram emot premiären den 1 April.

Det har spekulerats i en övergång ända sedan Gyimah imponerade stort i träningsmatchen mot Kristianstad. Vi som var på plats vittnar om en passningssäker, teknisk och kraftfull innermittfältare som, troligtvis, är för bra för spel i Superettan. Här har HIF gjort ett klipp med en spelare som garanterat kommer bli en publikfavorit på Olympia.

Att Afrikansk media kallar HIF för “Swedish giants” känns extra peppande!
David Accams landsman fick fart på sin karriär när han, 2011, lämnade hemlandet för spel med Supersport United (som numera tränas av Stuart Baxter) i Sydafrika. Det är också i ABSA Premiership försvararen gjorde sig ett så pass stort namn att storklubben Orlando Pirates plockade upp honom 2015. I Buccaneers blev det dock bara två säsonger innan Gyimah, strax innan jul, rök i hop med lagets tränare och hamnade utanför laget. Den dåvarande tränaren valde dock att lämna (otroligt nog efter att Pirates fått stryk med 6-1 mot just Supersport) strax efter och när svenske Kjell Jonevret tog över vid årskiftet fick försvararen ett fribrev vilket nu gör att han har valt att söka sig till Europa och HIF.

Drygt 10 landskamper har det blivit varav den senaste i det Afrikanska mästerskapet i Januari.Det är i rollen som hjälpgumma dvs Gyimah kan spela både som mittback och defensiv mittfältare som gjort att han klamrat sig kvar i Ghanas landslag under snart fem säsonger.

Vi hälsar Gyimah välkommen till Sundets Pärla och spel med Världens Vackraste Förening

Namn: Edwin Gyimah

Född: 1991-03-09

Längd: 185 cm