Grönt ljus för fem byten och extra transferfönster

Foto: Mathias Bergeld / BILDBYRÅN / Cop 200

Under torsdagskvällen har Svenska Fotbollsförbundet haft ett sammanträde, där man beslutat kring en rad olika saker som påverkar fotbollen säsongen 2020

Till denna säsong, kommer fem byten att tillåtas i matcherna och det innebär konkret att max fem får värma upp samtidigt.

Detta gäller kring byten (saxat från SvFF:s hemsida):
* Varje lag ges möjlighet att byta in max fem ersättare per match.
* Under pågående spel (halvtidsvilan således undantagen) får laget vid högst tre tillfällen genomföra spelarbyten.
* Om båda lagen genomför spelarbyten vid samma tillfälle anses de ha förbrukat ett bytestillfälle vardera.
* Icke-utnyttjade bytestillfällen tas med till en eventuell förlängning.
* I händelse av att match går till förlängning tillåts respektive lag utnyttja ett fjärde bytestillfälle (oavsett hur många bytestillfällen som utnyttjats under ordinarie speltid), dock med en bibehållen begränsning om max fem ersättare. Byten som sker i pausen inför förlängningen eller i förlängningspausen påverkar inte det antal bytestillfällen lagen anses ha utnyttjat.

Dessutom beslutades det att det extrainsatta transferfönstret kommer vara från den 31 maj till 13 juni.

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!