Gräs är tydligen en konst?

Malmö FF är tvingad att flytta sin hemmamatch i helgen på grund av en vintersjuk gräsmatta. Men sex mil norröver, i Helsingborg, finns det en gräsmatta som både är spelduglig och grön!

AS_notiser_2013Nu är det definitivt bestämt att helgens match i Svenska Cupen mellan Malmö FF 0ch GIF Sundsvall flyttas till konstgräset på Limhamns IP. Men i Helsingborg välkomnar HIF Gefle IF med en gräsmatta som håller bra allsvensk klass, redan i mitten av mars.

Efter överenskommelse med Sundsvall flyttas också MFF:s matchtid från söndag till lördag klockan 16.
Enligt MFF:s kommunikationschef Per Welinder kommer idrottsplatsen att utrustas med en extra läktare som tar 2 900 personer.

De fåtal som redan köpt biljett och som nu inte kan se den, eller som har rätt att få mellanskillnaden tillbaka, ber vi ta kontakt med MFF så löser vi det, säger Welinder i ett pressmeddelande.

Sex mil norröver finns som sagt inga sådana problem som i Malmö.
HIF spelade på naturgräset på Olympia redan för 1,5 vecka sedan, i den första cupmatchen mot Assyriska.

Gräset är grönt och fint, säger klubbdirektören Paul Myllenberg.

På Olympia drogs planvärmen i gång i månadsskiftet januari-februari. Just nu ligger ett vitt fibertäcke över planen.

– Vi har även haft sollampor ute på grsämattan framför båda målen. Enbart värme räcker inte, det måste till ljus också för att få gräset att växa, säger Myllenberg till kvp.se

Planen på Olympia lades om 2007 och klubben har tagit ett principbeslut att i princip alla hemmamatcher ska spelas på naturgräs. I helgens omgång i Svenska Cupen är matchen i Helsingborg den enda som spelas på naturgräs.

Men det är klart det kostar extra pengar som tär på budgeten. Det här är tredje hårda vintern i följd och uppvärmningen drar fort i väg. Den här starten har kostat flera hundratusentals kronor, avslutar Paul Myllenberg.

***

För nästan exakt ett år sedan skrev undertecknad ett inlägg som hette “Gräs är ingen konst!“. Inlägget var främst riktat mot denna gröna våg av plast som väller över oss, och de svenska arenorna. Det som inlägget egentligen borde heta är; “Gräs är en konst – som bara de bästa kan bemästra!”

För nog måste det vara så?

Vi lägger mycket fokus på spelare, tränare, olika formationer och annat. Det som egentligen är bland det mest viktigaste, det tar vi för givet, eller spyr galla över – Gräsmattan – bland de mest fundamentala i sporten fotboll.

Med det sagt vill jag artigt buga och lyfta på hatten för de mycket duktiga folk som driver och sköter Olympias gröna gräsmatta!

bbl_fredrik_ymer