Granen stannar över EM 2020

Om någon fått för sig att Andreas Granqvist vänder hemåt för att varva ner så var väl dagens besked det tydligaste man kunde få! Granen fortsätter i landslaget över EM 2020 och därmed står HIF åter med en svensk A-landslagsspelare i sin trupp!

Till HD säger landslagskaptenen följande om beslutet:

– Att spela i HIF är fantastiskt, men att få den här extra kryddan någon vecka då och då kommer att göra både mig som spelare och HIF som förening gott. Jag känner dock att jag inte är klar. Jag pratade med familj och vänner och då framförallt Henke Larsson som hoppat av och kommit tillbaka till landslaget, hur han kände fram och tillbaka.

– Efter att jag börjat träna med HIF och sedan fick jag den där matchen mot Jönköping. Suget fanns, jag är inte klar, jag vill göra mer fantastiska grejer med landslaget. Det finns inget stopp om vi fortsätter som vi gjort de här åren. Nu kan vi bygga vidare och kanske skörda fler framgångar i Nations league och sedan i EM-kvalet. Glädjen jag får av landslaget väger över alla nackdelar som finns.

Närmast väntar, tidigare nämnda, Nations League där Sverige lottats i samma grupp som Turkiet och Ryssland och inleder, på hemmaplan, mot Turkiet den 10 September (retur 17 November). Sen väntar då Ryssland på bortaplan den 11 Oktober (retur 20 November). Utöver det så träningsspelar även Sverige, den 16 Oktober, när Slovakien kommer till Friends Arena

Hittills har Granen noterats för 77 landskamper, sedan debuten 2006,  och några till lär det nu alltså bli för spelaren som i fortsättning både är kapten för HIF och för vårt svenska landslag. Dock kan det bli svårt att nå titeln ”meste HIFare i landslaget” då vi har Henrik Larsson (106) och Rolle Nilsson (116) långt upp på listan. Men att kliva förbi spelare som Johan Elmander (85) och Teddy Lucic (86) bör ju inte vara omöjligt på dryga två säsonger till i Sveriges tröja