Första målet avgör mot Trelleborgs FF

Spelaren med nummer 21 på ryggen och som är inne på sin trettonde säsong i HIF, är tillbaka i träing igen. Han skadade sig inför Skånederbyt mot Malmö FF och har även missat de två efterföljande allsvenska matcherna mot GAIS och IFK Norrköping, två motståndare som HIF har haft svårt att skapa några målchanser mot. Men, i nästa match mot Trelleborgs FF på Olympia på torsdag, så hoppas Christoffer Andersson att HIF gör första målet. I en match som han kallar för ett avlägset Skånederby.

Inför Skånederbyt mot Malmö FF den 24 maj skadade sig Christoffer Andersson i vaden och missade matchen och de två efterföljande mot GAIS och IFK Norrköping. Men nu är han tillbaka i träning igen sen förra tisdagen.

Photo By Gedda

– Det känns bra faktiskt. Jag har varit lite försiktig de första träningarna men nu känner jag att det börjar släppa mentalt också, så att jag kan blåsa på utan att vara rädd att något ska hända, säger Christoffer som var med och spelade i U21- lagets 6-0 seger mot Mjällby igår (måndag).

HIF har spelat två allsvenska matcher utan Christoffer i backlinjen och har bara släppt in ett mål, på hemmaplan mot GAIS (1-1). Christoffer tycker om det han sett av backlinjens insatser i de två tidigare matcherna. Men så poängterar han också den tuffa konkurrens som finns i backlinjen.

– Vi har egentligen fem stycken bra ytterbackar som skulle ha platsat i vilket allsvenskt lag som helst. Det innebär också att vi alltid kommer ha bra alternativ på banan, så det är starkt för laget och skönt för Conny (Karlsson) att kunna ha de alternativ som vi har.

Tidigare har det varit så, att när någon ordinarie ytterback inte har kunnat spela, så har Christoffer fått ta steget ner från mittfältet. I år är det däremot tänkt att han bara ska användas som ytterback till höger. Det är inte något problem för honom.

– Jag har ju gjort det många gånger. Jag har varit fram och tillbaka mellan mittfält och backlinje, så det har jag liksom lärt mig att leva med.

I den senaste matchen som HIF spelade mötte “Mjölkkossan” IFK Norrköping. Inför matchen hade IFK Norrköping på de senaste sju matcherna släppt in minst två mål per match. Men HIF lyckades inte få in någon boll bakom IFK Norrköpings målvakt Abbas Hassan och matchen slutade 0-0. Christoffer hade önskat att HIF hade kunnat hota lite mer och skapat fler målchanser för enligt honom var det på tok för lite av den varan. Han erkänner samtidigt att IFK Norrköping var närmast segern.

– Det är som det är, ibland känns allt så enkelt och vi vill bara spela precis som vanligt och vi kommer till målchanser och allt bara rullar på. På något vis blir det självklart att allt blir så enkelt. Nu är vi inne i en period där det är mer komplicerat och lite svårare att komma till målchanser samtidigt som vi får slita lite mer för att få poäng. Det är ju en lång säsong, 30 matcher, så då går det inte att spela hundraprocentigt och vara outstanding motståndarna kanske hela tiden.

Men på torsdag ser Christoffer fram emot att HIF ska få knuta näven och se till att komma ut på Olympia med viljan att verkligen satsa för att vinna mot Trelleborgs FF.

– Det är en match som vi känner att på hemmaplan så ska vi slå dem.

Samtidigt som HIF kommer till matchen genom att bara har släppt in ett mål på de två senaste matcherna, så har Trelleborgs FF släppt in åtta mål på lika många matcher. I de två förlustmatcherna mot Örebro SK (2-4) och BK Häcken (1-4). Med de resultaten inräknade, så placerar sig Trelleborgs FF i skrivande stund på plats 12 i den allsvenska tabellen. Även om matcherna mot Trelleborgs FF klassas som ett Skånederby, så har Christoffer inte likadan derbykänsla som inför matcherna mot Malmö FF eller Landskrona BOIS.

– På något vis så känns Trelleborg väldigt avlägset från att vara ett Skånederby, faktiskt. Det känns som en Mjällby- eller Halmstad match, ungefär.

För att kunna vinna matchen mot Trelleborg på torsdag, som börjar kl. 19.00 på Olympia, tror Christoffer att en situation är viktig att vara först med att skapa.

– Första målet tror jag blir viktigt, sen får vi se, avslutar Christoffer Andersson.