Ett lackmustest för HIF och Lantz

Det ser i skrivande stund ut som om Marcus Lantz kommer att stängas av i tre matcher efter sin utvisning mot Djurgården, IFK Göteborg borta,  derbyt mot Trelleborg hemma och konstgräsmatchen mot Örebro borta. Tre ganska besvärliga tester för att se hur HIF klarar sig utan Marcus Lantz. utgången i dessa matcher avgör Marcus Lantz framtid i HIF vill jag påstå.

Vinner HIF alla tre matcherna så sitter Marcus Lantz där med svarte petter i näven, först var HIF inget utan Henke, sen var HIF inget utan Lantz. Visar det sig att man går segrande ur dessa tre matcher så är det också bevisat att HIF kan stå på egna ben utan dessa två ikoner.

Visar det sig att May är en fullgod ersättare och fungerar bra ihop med Ardian Gashi kan nog Marcus rikta in sig på att nöta på bänken under hösten då Conny ogärna har visat sig villig att ändra på ett vinnande lag.

Men om skräckscenariot med tre förluster inträffar så sitter Marcus där med i princip alla essen i handen, ett HIF i spillror och det stora derbyt mot MFF närmar med stormsteg gör då att kaptenen kan räkna med att få igenom många av sina krav.

Det är ett högt spel de bedriver HIF och Marcus Lantz agent.

Sen har domarinsatsen debatterats flitigt, orsaken är givetvis Martin Hanssons insats vid Djurgården matchen. Nog ältat om det men vad hände med de diskussioner, eller gjordes det inte ens ett försök, med att låna in domare från Danska, Norska och Finska ligorna?

Det kan vara läge för Lagrell att fundera i de banorna igen, fördelen är att en utländsk domare kommer utan förutfattade meningar till matcherna. Han vet inte innan att Marcus Lantz har en förkärlek för att gå med dobbarna före, att Tobias Grahn faller som en fura, att Tobias Hysén gnäller sig till varningar och att Anders Svensson är lätt att reta upp. En utländsk domare går helt enkelt in utan förutfattade meningar till matcherna och dömer matchen efter vad som sker inte efter vad som brukar ske när den eller den spelaren är inblandad.

Nu protesterar säker domarna och deras anhängare men vi behöver bara gå till Peter Graulund som inledde varje säsong med att såga domarkvalitén, visserligen var han en liten terrier på planen men i många all fick han korten för att han var Peter Graulund som hade sågat domarna och deras insatser. Kanske inte taktiskt riktigt av Peter men sådan var han.

1 kommentar

1. Ja, det är verkligen ett högt spel som spelas när det gäller Markus Lantz och HIF. Läser idag att det förhandlas med BoIS (sant?)och jag undrar hur affären-Lantz påverkar klubben/laget eftersom den osäkerhet som nu funnits under en längre tid verkar på något sätt kulminera nu efter uppehållet. Lantz verkar inte vara i samma balans (som spelare) som under våren utan har varit betydligt mer upp och ner. Jag tänker att det alltid är viktigt med förutsägbarhet i längden och att osäkerheten omkring hans framtid påverkar. Nej, jag anser att Lantz behövs på mitten och beklagar konsekvenserna av hans sämre val som lett till avstägningar för det vinner inte HIF på.