”Ett Helsingborg utan HIF är inget Helsingborg”

170401 Helsingborgs supportrar med tifo inför fotbollsmatchen i Superettan mellan Helsingborg och Trelleborg den 1 april 2017 i Helsingborg. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 91751

Med två, av 15, spelade hemmamatcher så börjar redan det budgeterade publiksnittet svaja. Klubben kan inte leva på svunna tider utan måste hitta nya sätt att nå ut till sin publik. Frågan är bara hur, var och när?

HIF dominerade svensk fotboll i slutet av tjugotalet och början av trettiotalet. Det var under den perioden som klubben lade grunden till sin popularitet och blev “mjölkkossan” med hela svenska folket

När HIF vann Division 3 Skåne, 1972, drog matcherna, med HIF som ena part, mer publik än hela serien gjorde året innan

Även under nittiotalet, och början av 2000-talet, stod, praktiskt taget, alla Helsingborgare bakom sitt HIF. Redan 1992, i samband med att klubben vunnit det Allsvenska kvalet, konstaterade tränaren Bosse Nilsson att “kemin mellan helsingborgarna och HIF stämmer”.

2005 kunde tidningarna presentera det faktum att Allsvenskan tappade publik. Men tre lag gick dock mot strömmen, däribland HIF, som noterades för sitt högsta publiksnitt genom alla tider.

Vi skriver 2017 och för första gången sedan 1992 är HIF inte i fotbollens högstadivision. Publiken verkar dock inte bry sig utan Skånederbyt mot Trelleborgs FF, tillika invigning av Nya Olympia, drar över 12 000 åskådare – men sen går det utför…

De senaste åren har HIF haft stora problem med publiksiffrorna. En orsak var det som hände 2014, när en supporter till Djurgårdens IF misshandlades till döds på väg till arenan. En annan var att ombyggnationen av Olympia, som pågick under 2 år, sänkte maxkapaciteten till runt 12000 åskådare.

Faktum är dock att klubben 2013 hade ett publiksnitt på strax över 10000 åskådare. 2016 dvs året man trillade ur Allsvenskan var det nästan 3000 åskådare lägre och det har bara varit derbymatcher, mot Malmö, som varit nära fullsatt de senaste åren

Förra säsongen siktade HIF på en snabb återkomst till Allsvenskan och man skulle göra det med minst 7000 åskådare i ryggen vid varje hemmamatch. Det gick sisådär att nå de båda målen. Dock skall man inte förringa det faktum att fotbollen, tyvärr, allt mer blir en TV-produkt och att HIF, trots tappet, var överlägsna i Superettans publikliga förra säsongen (6758 åskådare)

“HIF ska vara utvecklingsorienterade och proaktiva för att utveckla intäktsströmmar, matchupplevelse och relationer i samverkan med publik och partners.

HIF ska locka nya och gamla åskådare till Olympia och leverera en trygg upplevelse i världsklass.

Ett fullsatt Olympia bidrar starkt såväl intäkts- som identitetsmässigt till vår förening”

Inför denna säsongen har klubben höjt målsättningen – både på planen och på läktaren. PeO Ljung fogar över Superettans kanske starkaste trupp och en fantastisk försäsong, där HIF gick obesegrade, borde locka tillbaka publiken till Olympia igen. Lägg därtill en fantastisk arena där klubben, numera, sköter all försäljning själv.

Målsättningen är satt till 7500 åskådare, per match, och med hjälp av ett underbart fotbollsväder dök det upp 8124 åskådare i premiären mot Öster.

Hemmalaget visar att försäsongsformen är intakt och vinner, relativt enkelt med klara 3-1. En perfekt start på seriespelet som blivit försenad med en vecka pga dålig biljettförsä…eh…gräsmatta i Halmstad. Med andra ord så skapar HIF de, sportsligt och vädermässigt, bästa förutsättningar för nästa hemmamatch. Mot Eskilstuna knappt två veckor senare. Då har man dessutom hunnit pulverisera (1-5) Frej inför ett ödsligt Vikingavallen i Täby.

Mot fd Allsvenskarna, AFC Eskilstuna, dyker det upp strax över 5000 åskådare. De må så vara att matchen går en tisdag och att Kanal 9 visar Arga Snickaren samtidigt men ändå…

På tisdag ( ja, Arga Snickaren sänds givetvis även samtidigt som denna matchen) är det dags igen. Denna gången är det ett av seriens publiklag, Gais, som kommer på besök. Det säger sig själv att allt under 7500 åskådare är ett misslyckande från klubbens sida.

“HIF ska locka nya och gamla åskådare till Olympia och leverera en trygg upplevelse i världsklass”

Att klubben, en gång i tiden, fått namnet “mjölkkossan” innebär tyvärr inte per automatik att man driver trafik till sina matcher. Inte heller att klubben vann SM-guld, och var landets överlägset framgångsrikaste klubb, för 6-7 år sedan. Inte heller det faktum att man fogar över en av Sveriges nyaste och fräschaste arenor hjälper till i detta läget

När inte ens den fantastiska försäsong, som innebar NIO raka matcher utan förlust, verkar locka helsingborgarna till Olympia längre så kan man fråga sig vad klubben ska göra för att säkra de budgeterade målen i HIFs redan “neagativa” resultat om ett tapp på -2,3 mkr?

Givetvis är man nyfiken på hur klubben tar sig an utmaningen om att nå det uttalade snittet på 7500 åskådare? Som årskortsinnehavare, medlem och, till viss del, sponsor så får jag givetvis ta del av de åtskilliga mail som pumpas ut med start veckan innan match. Emellanåt hamnar man på en arbetsplats där det sitter uppe en plansch med reklam för kommande match eller så sliter de trognaste supportrarna med att pusha till biljettinköp i någon social kanal

Men utöver detta – vad gör klubben för att locka till sig nya besökare ( för troligtvis är samtliga mottagare av mailutskicket årskortsinnehavare och redan på plats på Olympia klockan 19 på tisdag). Vad gör spelarna för att locka publik till på tisdag? Eller vänd på det – på vilket sätt utnyttjar klubben sina spelare för att driva publik till sina matcher?

Tyvärr kan du, som helsingborgare, helt missa det faktum att det spelas match på Olympia. Under 90-talet stod staden stilla när Di Röe spelare men den företeelsen är knappast HIF ensamma om att ha förlorat. Men något måste göras för det var inte många år sedan som många såg det som en sport att försöka få biljetter till HIFs matcher.

Jag tillhör de som är beredd att kritisera något om jag själv har något konstruktivt att komma med. Nu tror, eller i alla fall hoppas jag, att där redan finns en plan för hur man skall kunna attrahera fler besökare till fotbollsmatcherna. För man kan nog inte bara baserar en åskådarbudget på det sportsliga.

Givetvis ska man inte måla fan på väggen efter två, av 15, hemmamatcher men man skall ändå se allvarligt på publikbortfallet med tanke på att det är två, potentiella, topplag man mött. Det är dessutom tidigt på säsongen och HIF har ännu ej visat, fullt ut, vad man går för utan ses som en självklar Allsvensk kandidat. Men med en publiksiffra under målet, mot Gais, så kommer nog varningsklockorna ljuda friskt och då räcker det inte att luta sig mot det faktum att vi nog fortfarande vill känna igen oss i minnen från svunna tiders ”Ett Helsingborg utan HIF är inget Helsingborg”

Det var då det och nu är nu…

Vi ses på Olympia

PS Förra årets möte med Gais, som förövrigt HIF vann med 1-0, drog faktiskt bara 5820 åskådare…en söndag DS

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*