Erik Wahlstedt lägger av

Det kom knappast som en överraskning men ändå är det lite med sorg i tanken när vi nås av att Erik Wahlstedt kommer att lägga av efter denna säsong.

Erik, som är född i Stockholm men uppvuxen i dels Växjö och dels Halmstad, började som forward. Hans första stapplande steg togs i Växjöklubben Räppe GoIF. Därefter flyttade familjen till Söndrum utanför Halmstad och fick BK Astrios numera nedlagda Jutarums IP som hemmaplan. Det var här jag fick se honom spela fotboll för första gången. Erik, som är född 1976, spelade som tioåring ofta med två år äldre killar och var redan då mycket duktig. Själv hade jag honom i mitt lag när vi spelade Buster Cup mot KBA (Kungsbacka) 1987. För övrigt samma dag som Tre Kronor slog Kanada i hockey-VM och blev världsmästare.

Få spelare har så mycket respekt med sig. Och den har han förtjänat genom att vara precis den han är hela tiden. Inga spelade roller här. Ödmjukhet kunde mycket väl ha stavats Erik Wahlstedt. Det är inte helt ovanligt att spelare som har det lätt för sig i ungdomsåren lägger av tidigt eller blir något av divor. Inget av detta stämmer in på honom.

Karriären i övrigt? Erik har alltid varit en spelare att lita på. Han värvades från BK Astrio till IFK Göteborg som 15-åring och blev i Champions League en succéinhoppare när han assisterade till ett mål mot Barcelona, endast 18 år gammal.

Hans karriär i HIF behöver man inte skriva om. Hans spel och trygghet har varit hans varumärke, trots efterhängsna skador. Om nu nummer 17 är pensionerat så borde 23 också bli det för större HIF:are än Wahlstedt är svårt att finna.

5 kommentarer

1. Tack för allt Wahlen.. Du är och har alltid varit ett riktigt föredöme. Lycka till i din framtida karriär…

2. Respekt att ha sett Whalen ända sedan Räppetiden – själv bara sett honom sen han hoppas in en som tämligen fjunig målfarlig forward i IFK och sen båda hans sejourer i HIF: mest imponerad av det sätt Whalen kom tillbaka så starkt efter just fjorårets match mot IFK på bortaplan – stort tack för allt i rödblått Erik och allt gott för dig & dina nära i framtiden!!