Erik Edman ser likheter med 2010

Foto: Bjarki Tordarson

Den stundande säsongen drar allt närmare och häromdagen kom det preliminära schemat för U21-lagets matcher upp. Med i åtanke så ställde jag några frågor till lagledare Erik Edman.

Erik Edman ser likheter med säsongen 2010
Foto: Bjarki Tordarson

Försäsongen har i mångt och mycket handlat om ekonomin och spelare som har försvunnit och tillkommit, vilka känslor har du inför säsongen som stundar?
Jag tycker det har känts väldigt bra den första tiden, det har varit mycket fokus på att arbeta upp varje enskild spelares fysiska status för att kunna arbeta i 90 min nu till en början.

Från Jesper Jansson har det uttalats att det är ett lag under uppbyggnad, vad tror du är en rimlig förväntan på laget? Guldstrid, kamp om europaplats eller ska man ställa in sig på ett mellanår?
Jag tycker personligen vi har en väldigt intressant trupp, samtidigt ska man nog vara ödmjuk med att förstå vikten av en bra start både i cupen och allsvenskan. Personligen ser jag likheter med känslan inför 2010, när många i och runt klubben var väldigt osäkra på vad vi stod.

Linde, Kinnander och Ekvall har lyfts upp från akademilaget. Vad har ni för förhoppningar på dem och vad är realistiskt för dem att hoppas på?
Det är tre helt olika spelare, som jag tror kan få känna på allsvenskt spel redan nu 2014. När du som ung vill spela är du såklart beroende av gynnsamma förutsättningar för att lyckas. Samtidigt tror jag man mår bra av att man över tid själv förstår att man har en stor inverkan för att påverka de gynnsamma förutsättningarna till sin egen fördel!

Det har ju varit ganska turbulent runt laget den senaste tiden, hur är stämningen i laget?
Jag känner att vi har en spännande tid framför oss. Jag tycker vi har en väldigt bra stämning i gruppen som speglat av sig på de första veckornas bra prestationer på träning. Sen vill jag poängtera att bra stämning absolut inte är en grundförutsättning för att man presterar bra, de viktigaste enligt min syn är att man som enskild individ förstår att man är beroende av andra spelare för att själv prestera maximalt! Ibland överdrivs betydelsen av harmoni 365 dagar om året i svensk media för att prestera på topp!

Använder ni er av någon form av mental träning nu så här i början på säsongen eller är det något som ni tar ställning till beroende på hur trenden för laget eller en viss spelare ser ut?
Nej inte mer än man precis som vanligt jobbar med tips för att förstärka varje enskild spelare! Samtliga våra spelare ser jag som mentalt starka!

Som sagt, säsongen drar närmare och nu har spelordningen för U21-laget blivit satt. Dock är det ju som vanligt med det spelschemat att tider och datum kommer ändras en del för att det ska funka för klubbarna. I skrivande stund inleder HIF den 25/2 klockan 15.00 med en hemmamatch mot Kalmar FF. Hela spelschemat kan hittas på SvenskFotboll.se eller håll utkik här på Allt Om HIF så kommer ni få veta när matcherna spelas och hur det gick.

Björn Velander BBL

4 kommentarer

1. Edman är inne på samma spår som Jesper var för några dar sen (artikel på Alltid Fullsatt): det behövs konflikter och kan tänka mig att det handlar om man vill se många vinnarskallar i laget. Och som oavsett om det är träning, match eller bara kortspel på bussen, så är det bara vinst som gäller för dessa!

Klart att då & då lär en sådan sammansättning av truppen innebära att det uppstår konflikter, men kan bara den energi som frisläpps då användas till något positivt tror jag laget vinner mycket på det!

Skoj höra att du fortsätter som AOH:s U21-expert Björn, då man inte själv lär se alla matcher så är det bra att man får chans att ändå hänga med Edmans gäng -:)

2. Jodå jag ska försöka närvara vid så många matcher jag kan. Sitter just nu och filar på lite ledighetsansökningar till jobbet för de datum då det är match mitt i veckan. Sen får vi se vad arbetsgivaren säger =)

3. Jo, med tanke på hur olika det ser ut från arbetsplats till arbetsplats vad gäller nu om man får se OS, så kanske bäst att du ligger lågt – sen var det inte så många matcher av länken att döma så fler lär väl tillkomma?

4. Nja os berör mig inte direkt. Det kan jag slökolla på men inte mer.
    Jo fler matcher blir det säkert. Det kommer ju ett slutspel efter serien är spelad med fyra lag i varje grupp tror jag det är.