EMkollen: Tyskland- Italien

Det blev Spanien som tog första finalplatsen och att ett lag som spelar så tråkigt i 75 minuter sedan briljerar i resten får en att undra. Pedro hade julafton på sin kant och nog borde Spanien avgjort, om inget annat så i förlängningen som påminde om barndomens “spel mot ett mål”, där Portugal aldrig lyckades ta sig över mitten för att det skulle bli deras tur att anfalla.

Tyskland- Italien

Ja här lär det inte bli så mycket match även om Italien chockerade och spelade offensivt mot England. Nu är det kanske inte så mycket att hylla eftersom England inte gjorde nåt större EM.

Jag tror att Tyskland vinner med 3- 1.

HIF-kopplingarna

Tyskland: I södra Tyskland, i närheten av Koblenz ligger en liten mysig ort som heter Schweiz. Schweiz är ett grannland till Tyskland. I Schweiz tillverkas ur. Just ett ur spelade en avgörande roll i HIF:s guldjakt 1998. I slutet av den första matchen det året (som spelades mot Häcken) fick HIF en hörna. Hörnan slogs och en HIF:are nickade bollen mot mål. Precis innan bollen passerade mållinjen blåste domaren av och matchen slutade 0-0. Hade domaren gjort som alla andra, dvs fuskat med tiden, så hade HIF vunnit allsvenskan. Domaren, ett kommunalråd från Emmaboda vid namn Karl-Erik Nilsson sitter nu som högsta höns i svensk fotboll.

Italien:  Pengar är ett återkommande problem att få från Italien. Pengar leder oss in på en tränare som varit tränare för AIK, Richard Money. Flera spelare som senare spelat i HIF har spelat i AIK. David Ljung, Fredrik Björck, Jesper Jansson, Erik Sundin, Erik Edman. Tre av dessa har lämnat AIK som svikare i storleksordningen Babis, Järdler och Thern…