EMkollen: Spanien- Frankrike

Tyskland och Portugal vidare. Och jag har haft rätt på att båda skulle gå till semifinal. Nu kanske just detta inte var någon större prestation. Tuffare kan det bli att tippa de kommande kvartsfinalerna, Spanien- Frankrike och England- Italien. Till kvällens match.

Spanien mot Frankrike. Jag tror att det blir en lätt seger för Spanien. Tror att Spanien vinner med 3-1. Frankrike har definitivt inte imponerat så här långt och Spanien lär ta sig till semifinal.

HIF-kopplingarna

Det är som sagt svårare och svårare att hitta vettiga kopplingar, ja det är svårt att hitta mindre vettiga kopplingar också men vi gör ett försök:

Spanien: 2-0-målet 2006. Ett av svensk landslagsfotbolls absolut vackraste mål. Det börjar med en räddning på mållinjen av Tobias Linderoth och avslutas med en dragning av Marcus Allbäck som därefter rullar in bollen i öppet mål. HIF-kopplingen? Tobias Linderoth är son till förre HIF-spelaren Anders Linderoth.

Frankrike: På 70-talet var han en hyllad spelare i Olympique Marseille och 1978 en av landslagets bästa spelare i VM. Anders Linderoth, född i Kristianstad men med fotbollsuppfostran i Stattena och HIF. Anders spelade i HIF 1968-1970 innan han gjorde militärtjänst i Växjö och blev Österspelare.