EMkollen: Polen – Grekland

Idag startar som bekant Europamästerskapet i fotboll för landslag. Men även om turneringen är för just landslag, så finns det naturligtvis kopplingar mellan dessa och vårt klubblag, HIF.

Polen-Grekland

Första matchen i  EM spelas mellan ett av värdländerna Polen som möter ex-exeuropamästarna Grekland. Och vad kan vi hitta för några kopplingar mellan dessa länder och vårt HIF då?

Vi som är lite äldre (nåja, jag är knappt 40 så…) kommer ihåg den långe, brytsäkra mittbacken, tillika polacken, Pavel Krol. Det var någon gång sent 80-tal, tidigt 90-tal som Pavel blev något av en publikfavorit på grund av hans resoluta mittbacksspel.

Det har varit svårt att hitta speciellt mycket info om vad denna ex-HIF’are gör idag, men så sent som 2010 var Pavel Krol tränare i tyska (div2) SG Boppard.

***

Grekland vann EM 2004. Ett par år senare spelade HIF gruppspel i EuropaLeague mot lag som Austria Wien, Galatasaray och Bordeaux. Förutom de tre förstnämnda så mötte HIF även ett grekiskt lag, Panionios.
Matchen mot Panionios spelades på Olympia.
Olympia är ju HIF’s hemmaborg, men under antiken även en panhellensk helgedoms-, orakel- och festplats, Zeus viktigaste helgedom, betydelsefull framför allt genom de där firade olympiska spelen och som alla grekers gemensamma religiöst nationella samlingsort.

Matchen mot Panionios då? Jo, den slutade ju 1-1. Och just 1-1 är ett resultat som jag tror kommer stå sig, även under kvällens match mellan Polen-Grekland.

1 kommentar

1. Inte omöjligt Grekland gnetar till sig ett poäng då Polen kan få problem med att få igång offensiven pga. det tryck som vilar över dom – fast å andra sidan är där mycket talang & kvalitet i laget med allt från deras Arsenal-keeper till Lewandoski på topp så tror Polen kan vara EM:s dark horse och smyga med en bit i detta EM, troligen ihop med Ryssland från denna gruppen…