EMkollen: Grekland – Tjeckien

Dag fem i EM och nu går grupp A in i sin andra omgång. Gårdagens svenska match nämner vi inte utan koncentrerar oss på de kopplingar som HIF har till dagens matcher.

Grekland – Tjeckien

Dagens grekiska koppling kommer bli högst personlig.
Jag säger Tzatziki!
Ni säger Tzatziki?

Tzatziki är en vitlökssås som härstammar från Grekland. Men det är även en av mina absoluta favoritrestauranger i Helsingborg. Och en restaurang som jag i princip alltid besöker då jag är nere i Helsingborg och ser på HIF!
Så även om denna kopplingen kan kännas lam, så är det i alla fall det första jag tänker på när jag hör Grekland.

***

Min tjeckiska koppling är även den högst personlig.
HIF har fostrat många bra försvarare under de senaste åren. En utav dessa är Marcus Nilsson.
Marcus lämnade förra säsongen och spelar numera som bekant i Utrecht . Den sista (senaste?) matchen Marcus spelade för HIF var bortmatchen mot Kalmar ifjol. Det var den 18 juli och just den dagen befann jag mig i Prag, Tjeckien.

***

Än så länge i mitt tippande har jag fått in rätt tipstecken i tre av fyra matcher. I den ena även rätt antal mål. Så lite extra semesterpengar har det trots allt blivit. Dagens match då? Grekland – Tjeckien 1-2