EMkollen: Ryssland – Tjeckien

Andra matchen i grupp A spelas ikväll mellan gamla hockeyantagonisterna Ryssland och Tjeckien (må så vara att det då hette Sovjetunionen och Tjeckoslovakien men ändå).

Helt taget ur minnet så har Tjeckien (som Tjeckoslovakien) väl vunnit EM. Tror det var 1976 som Tjeckoslovakien slog Västtyskland i finalen på straffar. Tjeckien har sedan varit i ytterligare en final, exakt 20 år senare, där man föll mot Tyskland efter förlängning.

Ryssland (Sovjetunionen) vann första EM 1960 och har senare tre finalförluster varav den senaste 1988 i matchen mot Holland (0-2).

Hur går det då i år?

Ja, denna match lär sluta med rysk enkel seger. 2-0 blir mitt tips.

*****

HIF-kopplingar? I Tjeckien är det enkelt. En snabb, teknisk, vänsterfotad Martin Kolar som gjorde succé i sina första framträdanden men aldrig kom tillbaka ordentligt efter en skada. Synd. Han kunde ha blivit en riktig favorit.

Den ryska kopplingen då.. Mig veterligt har ingen spelare kommit till eller gått från ryska ligan till eller från HIF. Men det var nära för Razak Omotoyossi. Ja någon till, men det är fler ryska matcher i EM. ;o)