Edman om HIF Akademis säsongsinledning

Efter 6 spelade matcher i Div 2 Västra Götaland ligger HIF Akademi på en 7:e plats med sina 8 poäng. Jag tog ett snack med tränaren Erik Edman för att höra vad han hade att säga om säsongsinledningen.

Foto: Bjarki Tordarson
Edman är HIF Akademis tränare.
Foto: Bjarki Tordarson

Hur ser du på säsongsinledningen. Vad har varit bra/mindre bra?

Jag är mycket nöjd med spelarnas insatser hittills. Vi har haft mycket tunga skador och sjukdomar som ställde till det på träningar och matcher. Spelarna har hanterat detta på ett väldigt proffsigt sätt och bara fokuserat på att göra allt de kan gällande deras egen insats i match och träning! De flesta har dessutom fått testa vingarna i HIFs U21 lag vid flera tillfällen. Att klara av att spela många matcher och då ofta lördag- tisdag- lördag över lång tid är otroligt utvecklande för vår unga spelare! Det som varit negativt är våra skador och sjukdomar tycker jag som tränare.

Har ni gjort framsteg spelmässigt under de matcherna som spelats?

Med tanke på att vi har det överlägset yngsta laget i serien har vi uppträtt väldigt moget i majoriteten av matcherna. Vi har hållt känslorna under kontroll även när vi haft motgångar i träning och match, det är det som glädjer mig mest! Vår matchplan ska likna den Henrik har i A-laget. Här tycker jag också att vi mer och mer hittar rätt. Dessutom med bättre planer framöver kommer vår överlägsna kvalité som fotbollsspelare ge oss en större kontroll på matcherna framöver.

Är du nöjd med er säsongsinledning?

Vi arbetar med att vid varje tillfälle maximera vår prestation och då över tid se personlig utveckling. Jag tycker att vi vid de flesta tillfällen hittills lyckats med beröm godkänt.

Albin.evertsson.BBL