Det var en ljuvlig försommarkväll…

Om vi börjar med det positiva. Det var en ljuvlig försommarkväll på Olympia. Och HIF:s svit som obesegrade på sin hemmaarena förlängdes och uppgår nu till 21 matcher i rad. På pluskontot bör också räknas in att Pär Hansson gjorde en av sina poänggivande jätteräddningar.

Möjligen skulle man kunna tillägga att Mattias Lindström slet och jobbade i vanlig stil. Men Matte hade två lägen som han förvaltade illa. Båda hamnade i burgaveln. Möjligen var han frustrerad och alltför angelägen att försöka avgöra.

Mattias hade ett par lägen men förivrade sig. Foto: Roland Nordqvist

Nog med de roliga. Båda tränarna, AIK:s  Andreas Alm och HIF:s Conny Karlsson tyckte att de hade sett en ganska bra fotbollsmatch. Merparten av de drygt 9 300 åskådarna var troligen inte nöjda?  Väldigt många tyckte rentav att det var en riktigt tråkig och dålig match. Jag är mer överens med dem än med tränarduon. Antingen ser det annorlunda ut från tränarnas position på innerplan eller också ser vi på det som utspelas på plan på olika sätt.

Jag kan ha viss förståelse för att Andreas Alm uppskattade matchen i matchen mellan de båda veteranerna Mattias Lindström och Nils-Erik Johansson men så högt var inte underhållningsvärdet.

Däremot är jag helt överens med Conny om att det var bedrövliga inlägg som HIF presterade speciellt i första halvlek. Anfallarna hade det sannerligen inte lätt.

Hela första halvlek var ett sömnpiller.  Inget av lagen skapade egentligen några riktiga målchanser. HIF noterades visserligen för två avslut men inget av dem kändes riktigt hett.  Vissa ljusglimtar skymtade i spelet på plan men båda lagens försvar överlistade utan större svårigheter motståndarnas anfallare.

HIF lider fortfarande av att ingen spelare kan göra mål. I halvlek bytte Conny ut Nordmark och satte in Rachid i förhoppningen att förändra matchbilden.

–  Rachid har sådana kvaliteter att han kan göra det, konstaterade, HIF-tränaren.

Det stämmer säkert men han kan inte göra det på egen hand. Varken Sundin eller Finnbogasson kändes särskilt vassa idag och inte blev det bättre när Sörum ersatte Alfred.

Nu väntar först Sundsvall borta och det känns som om laget måste hitta målskyttet och spelet där för att inte derbyt om en vecka ska bli en riktigt tråkig historia. MFF ledde före den här omgången med bara en poäng tillgodo på HIF men kan vid seger mot Mjällby borta på torsdagskvällen utöka försprånget till tre pinnar.

2 kommentarer

1. Det låter bra med 21 allsvenska matcher på Olympia utan förlust, men 9 av dem var oavgjorda. Två lag var bättre hemma än HIF förra säsongen. Hellre några förluster och fler vinster.

2. Med risk för att upprepa mig så vill jag påstå att en hel del av det miserabla spelet och hur HIF presterat så här långt hänger samman med hur laget tvingas spela d v s mata långbollar på anfallarna. Någon leder dessa initiativ till en mer eller mindre farlighet men inte är det ofta eftersom anfallarna har svårt att på egen hand göra något av situationerna. Vad som däremot sker är att särskilt May försvinner långa stunder från uppspelsfasen och jag menar att han är nyckeln till konstruktiva anfallsmönster. Jag kan inte se annat än att det är Conny som sätter detta spel? Alltså faller skuggan över honom och att våra anfallare i år inte håller särskilt hög nivå gör inte saken bättre. Jodå, visst var det tidvis rätt underhållande med detta böljande och rätt öppna spel och med mycket kämpande men herregud så mycket misstag, så många bortslagna bollar! Det är ibland pinsamt att se svenska elitlag prestera på det viset. Lindström var väl den vars passningsfot var sämst inställd? Kraft tycker jag var bra, han hade ett svårare motstånd idag och Hansveit gjorde en riktigt stark insats liksom Gashi som försökte trasa sönder och bryta AIK:s försök. Även Hansson var bra liksom Sadiku (inte vid friläget dock!) och Baffo gjorde inte bort sig heller. Återstår då May (i andra halvleks andra hälft var han suverän), Nordmark (ännu en ickematch), Sundin (springer men skapade noll) och Finnbogason som har kunnat blixtra till men som ofta är utanför händelsernas centrum och har svårt att utanför straffområdet uträtta något konstruktivt. Vi tappade återigen poäng och jag känner oro. Elfsborg är långt bort nu och spelar bra i år, lite som HIF under förra säsongen. Dit är det långt.