Det stora individuella målet är EM

HIF’s fjolårssäsong var fullständigt fenomenal. Inte nog med att laget tog hem Supercupen i början på året. Laget var en vinstmaskin så gott som hela säsongen och kunde – trots att laget förlorade en handfull tongivande spelare under säsongen – vinna både Allsvenkan och Svenska cupen på hösten.

Pär Hansson var en av de största anledningarna till att HIF gick så bra. Målvakten tog enorma kliv i utvecklingen och visade 2011 att han är, om inte den bäste, så en av de allra bästa målvakterna i Allsvenskan.

Inför 2012 är det många som frågar sig om Helsingborg har vad som krävs för att försvara Lennart Johanssons pokal. Vi frågar Pär Hansson:

Vi har inte satt SM-guld som något mål utan vi har sagt att vi vill vara med och slåss i toppen efter sex omgångar. Vi har delat upp säsongen i 5-6 delar, sen får man se vad som händer med truppen och med skador, säger Hansson till Sportal.se

Det är klart att det är lite annorlunda med all press som det innebär att gå in i Allsvenskan som svenska mästare, men det är bara att leva med det. Vi vill bygga vidare på det vi lyckades med ifjol men vi vet samtidigt att vi har tappat enormt mycket spelare. Det blir lite som att börja om från början och vi vet att det kan ta tid, men tid har man tyvärr inte i fotboll.

Under 2011 tappade Helsingborg spelare som Alexander Gerndt, Rasmus Jönsson, Marcus Nilsson och inlånade Peter Larsson och har under vintern också blivit av med en av seriens bästa högerbackar, Markus Holgersson, som lämnat för spel i USA.

Det är som du säger, jag tror att vi har förlorat fyra försvarare på ett år och det sätter sina spår. Men vi har bland annat fått in mittbacken Erlend Hanstveit som har gjort det otroligt bra.

Hanstveit har varit en klart bidragande orsak till att försvarsspelet klaffat under försäsongen.

Just försvarsspelet har varit otroligt bra och tight under försäsongen medan det offensiva spelet inte har varit lika bra. Mot Ängelholm senast (4-4) däremot funkade försvarsspelet bättre än tidigare medan försvarsspelet var riktig “High Chaparall“, förklarar Hansson.

För Hansson är det inte bara Supercupen, Allsvenskan och Svenska cupen som gäller den här säsongen.

Självklart är det ett mål att komma med till EM. Det är ett av mina individuella mål men jag vet samtidigt att det kommer att bli tufft.

Champions League?

Det ska bli otroligt roligt, men det är många allsvenska matcher innan Champions League och vi har sagt till varandra att inte lägga någon vikt vid Champions League-kvalet. Man måste vara i toppen av Allsvenskan varje år för att kunna etablera sig ute i Europa. Malmö FF till exempel hade enorma problem i Allsvenskan när de spelade i Champions League förra säsongen.

Andreas Björkman / Sportal.se

2 kommentarer

1. Mot Ängelholm senast (4-4) däremot funkade försvarsspelet bättre än tidigare medan försvarsspelet var riktig “High Chaparall“???????????
    Sa han verkligen det? Svårt att bestämma sig? 🙂

2. Märks att det är någon “kuf” på en tidningsredaktion som skrivit artikeln för han kan inte ha sett många matcher i allsvenskan i fjor: Pär “om inte den bäste” i allsvenskan – är där något mer att diskutera sett till hans stabila spel, avgörande räddningar och excellenta bollbehandling med fossingarna, än att ingen annan än han är den bäste??
    Och sen ang. “Hogge” som en av seriens bästa högerbackar gör ju att man osökt undrar varför han då inte fått chansen i mer än 1 A-landskamp för skulle han vara så bra som Sportal säger borde han ju petat Lustig vi detta laget – dessutom visade “Hogge” när han fick ta ett steg in i plan mer kvalite än som ytterback där han var habil men som mittback nästintill prickfri i en kompromisslös stil a´la Ola Nilsson en gång i tiden…