Det räcker nu!

Jag gjorde misstaget att sitta uppe och se gårdagens SVT-debatt. Ett tv-program jag brukar undvika, då det är allt annat än ett debatt-program, men denna gång, tänkte jag – HIF:s Paul Myllenberg skulle ju vara med och få chansen att förklara och berätta. Trodde jag.

Egentligen borde jag sätta rubriken “Varför all denna kollektiva bestraffning?” på detta inlägg, jag just nu sitter och skriver. För det är precis vad det är och vad som sker just nu, ivrigt pådrivet av SVT och nu även TV4.

Upprinnelsen till “debatten” och drevet som förs mot fotbollen är den tragiska händelsen i min hemstad, Helsingborg, i söndags. Och missförstå mig rätt, läs vad jag menar, när jag skriver att det är fruktansvärt hemskt och jag lider på så många olika plan med samtliga involverade. Men “The Show Must Go On”.

Fotboll handlar om passion, patriotism, adrenalin, engagemang och väldigt mycket kärlek. En del har svårare att hantera alla dessa känslor och låter adrenalinet flöda okontrollerat med en bitter eftersmak som följd. Men för flertalet, kontrolleras alla känslorna och mynnar ut i något slags eufori och glädje.

Jag kan förstå att det de oinsatta, de som “avskyr” fotboll och sport, inte kan ta åt sig detta och förstå innebörden och ser bara de mörka krafterna som bekräftar deras teori om att sporten fotboll bara är bråk och fylla. För det är ju just så fotbollen framställs just nu, ivrigt pådrivna av viss media – Fotbollen är fylla, våld och kostar staten och samhället en massa pengar. Men ack så fel de har…

“Miljontals människor går regelbundet till fotbollsarenor för att följa sina favoritlag, medan miljarder följer matcher via medier som TV och internet. Ett mycket stort antal människor spelar även fotboll aktivt. Enligt en undersökning genomförd av FIFA som publicerades 2001, så spelas fotboll regelbundet av över 240 miljoner människor från mer än 200 länder. Fotboll är den idrott som har den största TV-publiken i världen.”

Sedan i söndags har många inom fotbollen, supportrar i olika led och och för olika klubbar, verkligen vänt in och ut på sig och med god självinsikt påbörjat något slags självrannsakan med fast beslutsamhet att vända den trenden som har inneburit att de onda krafterna fått mer utrymme än de goda.

Jag är inte tillräckligt insatt i de övriga klubbarnas arbete, mer än det jag läst mig till, men jag vet hur mycket arbete som HIF:s supporterförening Kärnan lagt ner för att hälla vatten på den flammande elden som eldats igång av motståndarna till sporten fotboll. Dessa “brandkämpar”, som arbetar helt pro-bono för att få till en attitydförändring inom och runt fotbollen jobbar i motvind, men kämpar frenetiskt. Deras arbete blir inte lättare över att rikstäckande media såsom SVT och TV4, bjuder in “sakkunniga” i soffprogram och “debatter” som med en dunk bensin i varje hand fortsätter att elda på den brasa som brinner.

En person fick sätta livet till för fotbollens skull? Ja, och nej.
Naturligtvis är det ju så att om inte det varit match i söndags hade förmodligen personen levt idag, barnen hade haft sin pappa kvar och makan sin sin make. Men jag tycker det är alldeles för enkelt att klandra fotbollen. Den som ska klandras är personen/personerna i fråga som inte kunde hantera sina känslor. Det är fruktansvärt orättvist att kollektivt bestraffa alla fotbollsälskare!

Och jag hoppas innerligt att alla politiker, “tyckare”, media och de som klandrar sporten på grund av sitt ointresse, släpper de dunkar bensin de håller i sina händer nu och byter ut dem mot vattenhinkar istället för att hjälpa de goda krafterna inom sporten att släcka den elden som blossat upp på fotbollens marker. Hjälpas åt att ta tag i det verkliga problemet. Det verkliga problemet är den samhällsbilden som skapats, där var och en är sig själv närmast, och där respekten för medmänniskorna i mångt och mycket tappats/glömts bort.
DET RÄCKER NU!

bbl_fredrik_ymer

2 kommentarer

1. Ja det är klart när när supportrarna intar knutpunkten i Helsingborg och skall döda Mff supportrar om de kommer dit, bär ingen ett ansvar. Medan någon står och sparkar på en medvetlös MFF-are går en stor grupp och bränner hans halsduk påhejade av många. Vilka var dessa.? Den gången får polisen avlossa ett skott för att rädda MFF killens liv. Varför struntade man i denna händelse? Han bara nästan dog. Hur är det med honom i dag? Någon som vet?

2. Tyvärr är det så, att det bland “brandkämparna” i Kärnan finns åtminstone en person som har stark anknytning till FL och HBGYngre och som nästan dagligen deltager i uppviglingen på Bakgatan. Inte bra för trovärdigheten!