Det blir mittfältarnas kamp!

Efter förra årets hemmamatch mot Elfsborg, den vi vann med 3-2, fick jag ett e-post från en Elfsborgssupporter (Thomas Jönsson), där han höll med om varje ord ur min reflektion från matchen. Sedan dess har vi skickat ett och annat e-post till varandra och rapporterat om våra respektive lag. Så, naturligtvis, inför morgondagens match ville jag höra hans synpunkter.

Välkommen ner till Helsingborg, du ska ner och titta på matchen live?
– “Ja, jag kommer vara på plats. Det är alltid kul att komma ner till Helsingborg. Ni har en f-bannat fin arena och det brukar alltid bli rolig fotboll där nere.”

Matchtiden har varit på tapeten, redan klockan 12:30 är det avspark, vad tycker du om det?
– “Märkligt. Mest märkligt är det väl hur Tv-bolagen hanterar oss supportrar som är på plats på arenan. Det gynnar ju inte bortasupportrar att starta så tidigt på förmiddagen. Vi kör mot Helsingborg redan klockan sju på morgon, en söndag, så det blir en lugn lördagskväll om man säger så.”

Vad tror du om matchen då?
– “Är det fint väder, mycket folk, bra gräsmatta, tror jag på en riktigt rolig och öppen match. (Som kommer bli roligare att se live än på tv!) Jag är imponerad av er start än så länge. Själv hade jag tippat att Helsingborg skulle vara med och kriga i botten. Framför allt var jag väldigt imponerad av er match mot IFK, både av resultatet och av hur ni spelade. Vi har respekt för att HIF i år inte bara handlar om Henrik Larsson utan det är mer ett lag. Och lagen brukar vara bättre, när de inte har någon profil som sticker ut.

Vi spelar oftast ett 4-2-3-1 system, vilket gör att vi har fem spelare på mitten. Vad jag förstår har ni ett system som motsvarar 4-2-2-1-1, som också gör att ni har fem spelare, (mer eller mindre), som gör jobbet på mittfältet. Med andra ord, morgondagens match kommer bli en kamp på mitten. Mittfältarnas kamp!”

Hur är läget i Elfsborg?
– “Det ser väl bra ut än så länge. Vi har förlustnollan intakt, men har haft lite svårt att avgöra matcherna. Men vi är nöjda än så länge. Det är som bekant en lång säsong kvar, och jag tror att vi kommer ligga i toppen och kriga om guldet då det drar ihop sig.
Vill du att jag ska berätta om vilka skador och andra svagheter vi har? Skulle inte tro det. Det finns säkert någon som läser er blogg som kan ta nytta av det, hehe

Hur slutar matchen då?
– “Vi vill väl ha en lite revansch från matchen förra året, då jag tyckte att ni gjorde en mycket bra match så jag vore väl ganska dum om jag inte tippar en seger för mitt Elfsborg imorgon. Men ska jag vara lite objektiv tror jag på ett oavgjort resultat. Och om vi får möjlighet ska vi spräcka nollan för er målvakt. Varför inte 1-1″?

Jag tackar och bockar för svaren och hoppas naturligtvis att vi som är på plats imorgon får se en rolig Allsvensk macth!
– “Tack själv. Ni har en grön gräsmatta och bra arena samt en bra publik, så vad kan gå fel?”