Det blev “bara” en poäng mot Gefle

Roar Hansen har mycket att fundera över. Foto: Bjarki Tordarson
Foto: Bjarki Tordarson
Roar Hansen har mycket att fundera över.
Foto: Bjarki Tordarson

Det var med tunga steg man vandrade från Olympia idag, 1-1 mot Gefle varken imponerar eller känns bra. Och på toppen av det så kommer Helsingborg allt närmre kvalplatsen mot Superettan.

HIF startade annars piggt idag och visade på en klart bättre inledning och första halvlek än den man åstadkom uppe på Gamla Ullevi i Göteborg förra söndagen. Arnor Smárason var på spelhumör och var delaktig i det mesta av offensiven inledningsvis och hade även ett par avslut, men inget av dem på mål tyvärr.

I mitten av halvleken tog gästerna över föreställningen och rullade stundtals ut Helsingborg, något man trodde var omöjligt för bara några år sedan, och spelarna fick främst koncentrera sig på att jaga boll. Sedan höjde Helsingborgarna sig ett snäpp och kom tillbaka mot slutet av första, men man gick till halvtidsvila mållöst och det fanns nog ett och annat att prata om.

Foto: Bjarki Tordarson
Arnor Smárason en av de bättre spelarna i dagens match.
Foto: Bjarki Tordarson

Den andra halvleken startade likt den första slutat, spelet stod och väjde fram och tillbaka mellan lagen och ingen av dem lyckades riktigt få in den sista procenten som krävdes för att ”dra ifrån”. Men plötsligt lyckades Gefles skicklige mittfältare Simon Lundevall hitta fram till Dioh Williams som satte 0-1.

Roar var tvungen att agera och tog då ut Simovic, som lämnade planen till burop från läktarna, och in kom Kinnander, man tog samtidigt bort det oeffektiva spelsystemet man envisats med och gick över till ett rakt 4-4-2. För att ta in mer tyngd i anfallet byttes även Santos in och han bildade anfallspar med Kinnander, dessa två låg bakom det mål som bara minuter senare gjordes av Lindström.

Foto: Bjarki Tordarson
Bör Robin Simovic och Anton Kinnander byta plats? Det tycker skribent Jimmy Fors
Foto: Bjarki Tordarson

De sista femton minuterna tryckte man på för att få in ett ledningsmål men lyckades inte, Gefle stod emot bra och det räckte för att hålla undan och bevaka den poängen som de hade, och fick med sig hem. Nästa söndag väntar Örebro borta, kanske får vi se ett nyförvärv då, det känns som att det behövs ny energi.

Slutresultat: 1-1 (0-0)

Målskyttar: Lindström

Varningar: Smárason,

Startelva: Hansson – Krafth, Larsson, Johansson (45), C. Andersson – Achinioti Jönsson (71), Gashi – Lindström, Smárason, Accam – Simovic (57)

Avbytare: Linde (mv), Santos (71), Boateng, Nordmark, Kinnander (57), Björkman (45), Jarl, Svensson

bbl_jimmy_fors

1 kommentar

1. Jo, det är ju hemma man ska se till att vinna mot de bottenkonkurrenter som är vad HIF får fokusera på sig att slå. AIK, MFF, Elfsborg och övriga topplag är det nästan lika bra att mentalt förberedda sig för flertalet förluster, men tack & lov att det inte blev en sådan igår!

Tyckte ändå HIF hade ett bra grepp (ej kollat statistiken) men Gefle bjöd upp också bra. Surt också att deras mål kom när vi hade ett bra läge med Accam, och där syntes det ena stora problemet igår: laget blir långt i försvaret och måste tätas. Det andra problemet är att oavsett om det är Santos, Simovic eller Anton ensam på topp, så blir de just väldigt isolerade. Roar måste nog som han också själv var inne på efter de senaste transferna, spela med ett system där man är två på topp för att få längre och på så sätt även farligare anfall!