Degerfors…så här långt!

Säsongen är, i det närmsta, över för HIF som slarvat bort möjligheten till att haka på Trelleborg efter två raka förluster. Ska man ändå se något positivt inför morgondagens match så bjöd HIF, i hemmamötet med Degerfors, på säsongens bästa fotboll. När man nu åter ställs mot bruksklubben så får man dock göra det utan en handfull spelare. Med andra ord en nog så tuff utmaning i jakten på tre poäng och det sista, mikroskopiska, halmstrået.

Givetvis så är chansen till  kvalspel borta för vårt HIF. Både Trelleborg och Öster (som numera utmanar) har hemmamatcher på söndag och i TFFs fall så är det jumbon Åtvidaberg som står för motståndet. Har svårt att se hur skåningarna skall kunna missa chansen att få kvalspela. Men morgondagens match då? Ja så länge chansen finns så måste HIFarna gå för tre poäng. Man gör det mot ett Degerfors som gjort en helt ok säsong men knappast har något, mer än tabellplaceringen, att spela för. Laget ligger iofsg bara två poäng efter HIF men har varken chans på kval uppåt eller riskerar att trilla ur. Klubben blev nämligen, trots 0–2-förlusten mot Norrby, teoretiskt klart för fortsatt superettanspel i helgen som gick. Det skulle innebär Degerfors nionde raka säsong i Superettan.

Innan årets seriespel drog igång så tippade jag Degerfors på en 11:e plats – en förbättring mot 12:e platsen 2016. Men brukslaget har imponerat emellanåt och faktiskt plockat några riktigt fina skalper under säsongen. Åtta, av elva, segrar har kommit på hemmaplan vilket bla  fått erfara. Det är främst anfallsparet SargonAbraham och Shpetim Hasani  som visat vägen med sina 16 mål.

Ni minns kanske mötet på Olympia där HIF, för första (och sista?) gången denna säsongen, spelade ut och kunna vinna med komfortabla 3-0. Dock fick man god hjälp av att Degerfors målvakt tvingades utgå redan i första halvlek och fram till dess så var det faktiskt mållöst. Ett självmål, Jesper Lange och Max Svensson hette målskyttarna den gången och åtminstone Lange kommer lysa med sin frånvaro imorgon. Det samma gäller för  Adam Eriksson, Micke Dahlberg och Edwin Gyimah. De två förstnämnda lider av småskavanker och Gyimah har åkt hem till Ghana av familjeskäl. Dessutom finns det även frågetecken för Andreas Landgrens medverkan.

Degerfors får klara sig utan Jonas Olsson som har problem med en ljumske/höft samt Kevin Wright som fick utgå senast efter en huvudskada. Kevin Wright tänker ni – just det – den förre ungdomsspelaren från Chelsea som provspelade med HIF för något år sedan. Han tillhör, sedan i somras, Degerfors.

Matchen startar klockan 16.00 och befinner du dig inte på Stora Valla så kan du följa matchen via CMore