Deadline Day är snart här…

190720 Helsingborgs Alhaji Gero deppar efter 2-0 under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan AIK och Helsingborg den 20 juli 2019 i Stockholm. Foto: Andreas L Eriksson / Bildbyrån / kod AE / Cop 106

Om några dagar stänger det svenska transferfönstret och för HIFs del innebär det att den trupp man står med den 14 Augusti, troligtvis, är den trupp som kommer jobba för en Allsvensk plats under hösten. Men finns där verkligen plats för alla och vilka sitter på ett utgående kontrakt?

Transferfönstret sista dag eller dagen då transferfönstret stänger under 2019 är den 13 augusti. Detta datum gäller för alla svenska klubbar under det svenska transferfönster 2019. Ifall någon klubb vill köpa, sälja eller ifall en s.k bosman-spelare vill lämna en klubb så måste det ske denna dag.  En övergång måste bli godkänd och spelaren måste registreras innan transferfönstret stänger vilket i Sverige är den 13 augusti kl. 23:59. Deadlinen går ut vid midnatt mellan den 13 och 14:e augusti och därefter så är det för sent då det svenska transferfönstret har stängt.

Deadline-datumen innebär att efter detta datum kan klubbar i respektive liga i fråga inte ta in spelare och få dessa godkända för spel. Däremot kan spelare lämna ligan när transferfönstret har stängt – till en annan liga där det är öppet. I Norden har tex Danmark (2 September) och Norge (31 Augusti) öppet längre medan Island (31 Juli) redan stängt sitt fönster och Finland (9 augusti) ger det några dagar till. Tittar vi på de övriga europeiska ligorna så har merparten öppet till den 31 augusti. Med andra ord så kan HIF komma att tappa spelare under Augusti månad om en utländsk klubb visar intresse.

Tack vare Bosman-domen så har det blivit lättare för spelarna att gå till andra klubbar samtidigt som det orsakat “problem” för klubbarna som tvingas agera mycket tidigare. När en spelares kontrakt löper ut vid årsskiftet och spelaren inte har för avsikt att förlänga kontraktet så måste klubben bestämma sig för att antingen sälja spelaren eller låta dennes kontrakt löpa ut och riskera att han går gratis. Naturligtvis så försöker de flesta klubbarna sälja spelaren ifråga då det annars riskerar att inte få några pengar alls för spelaren. I Bosman-domen har lagstiftarna prioriterat spelarnas fria rörlighet framöver klubbarnas ekonomiska intressen. För HIFs del så har man även 6-månadersregeln som kan påverka.

Målvakten Anders Lindegaard är en av spelarna som HIF värvat inför höstens slutspurt
Foto: Andreas L Eriksson / Bildbyrån

6-månadersregeln innebär kort att svenska klubbar inte får förhandla direkt en spelare om en övergång förrän denne har mindre 6 månader kvar på sitt spelarkontrakt. Dessförinnan ska förhandlingarna ske mellan klubbarna. I vår nuvarande trupp så har vi faktiskt ett antal spelare vars kontrakt löper ut vid årsskiftet och dessa kan således, redan nu, förhandla direkt med en ev ny klubb. Men, som ni alla vet, ökar knappsta spelarens värde när man sitter på ett utgående kontrakt så vill HIF ev få ut några kronor för dessa spelare så är det, mer eller mindre, innan Augustis utgång som man måste agera.

Följande spelare sitter på utgående kontrakt:

Kalle Joelsson

Markus Holgersson (Option på ännu ett år)

Fredrik Liverstam (Option på ännu ett år)

Alexander Farnerud (Option på ännu ett år)

Mamudo Moro

Spelare som lämnat:

Johan Persson (Östers IF)

Spelare som tillkommit:

Alhadji Gero

Ibrahim Bance

Anders Lindegaard

Daniel Hafsteinsson

Alexander Nilsson

Transferfönstret i några av de större ligorna:

BELGIEN

9 juni – 31 augusti

TYSKLAND
1 juli – 2 september

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!

2 kommentarer

1. Precis – men HIF kan inte plocka in någon efter den 13:e som jag skriver längre ner i texten. Däremot kan vi ju tappa spelare fram till månadsskiftet Aug/Sep