Dagen D – som i Derby!

Ikväll är det åter dags för en av de största matcherna i svensk fotboll – Slaget Om Skåne!

Det blir jättekul. Det är sådana matcher vi tränar för och som vi vill spela hela tiden. Derbymatcher betyder något extra – både för våra fans och för oss. Att möta Malmö blir roligt. Det är ett av Nordens bästa derbyn. Vi ska försöka prestera och plocka tre poäng, säger HIF:s tränare Åge Hareide

HIF är inne i en period av hårt matchande och nu senast spelade man en tuff match nere i Spanien mot Levante i Europa League.

Vi har tittat på prestationen i Spanien och jag tycker att vi gör en bra match. Spelmässigt försvarar vi oss bra och skapar också möjligheter offensivt. I Europa får man inte många chanser, men de chanser vi skapade var stora och vi borde ha gjort mål. Tyvärr klarade vi inte av det. Säger Hareide

Matchen mot Levante avgjordes som bekant till Levantes fördel via en slarvig omställning vid en frisparks-situation till spanjorerna där HIF inte hann ställa om i försvaret. Ett misstag som kan bli dyrbart i längden.

Men nu är det åter dags för allsvensk match, och en av årets viktigaste, kanske den viktigaste.

Vi ska spela som vi har gjort i de två sista matcherna på hemmaplan. Då har vi varit offensiva och anfallsvilliga. Det kommer vi vara mot Malmö också. Vara aggressiva och offensiva. Vi måste ha tre poäng och jag tror att killarna är väldigt taggade för att spela hem de tre poängen. Avslutar Hareide.

18-mannatruppen
Målvakter: 1. Daniel Andersson, 30. Pär Hansson.
Backar: 3. Loret Sadiku, 16. Joseph Baffo, 21. Christoffer Andersson, 23. Erik Wahlstedt, 26. Peter Larsson, 28. Jere Uronen.
Mittfältare: 5. Daniel Nordmark, 6. May Mahlangu, 7. Mattias Lindström, 8. Ardian Gashi, 20. Alejandro Bedoya, 33. David Svensson.
Forwards: 10. Álvaro Santos, 11. Thomas Sörum, 18. Nikola Djurdjic, 25. David Accam.

Indisponibla
4. Walid Atta (rehab – på god väg tillbaka)
13. Rachid Bouaouzan (avstängd)
14. Erik Edman (vad)
15. Emil Krafth (sjuk)
24. Erlend Hanstveit (menisk)

2 kommentarer

1. Meniskskada på Erlend – är det en ny skada eller är det där den “spökande” nerven som varit till besvär hela tiden sitter?

Var har det förresten blivit av William Kvist som i början av säsongen flera ggr varit med på bänken och även gjort något kort inhopp?

2. Erlend, Erik med flera skulle behöva en långvarig återhämtning om de överhuvudtaget ska vara aktuella som fotbollsspelare igen. Ikväll ännu en viktig match och jag håller mina tummar för att HIF lyckas vinna denna, att flera spelare kliver fram och visar de kvaliteter som de besitter och jag ser det som viktigt att laget får den boost som det betyder att vinna de svåra matcherna! 20.45. Olympia!