Christoffer Andersson kommer få uppleva det bästa som finns

Det är åter dags för Olympia att klä sig i rödblåa och himmelsblåa färger. Ännu ett hett Skånederby mot MFF står för dörren och bara väntar på att visselpipan ska ljuda för matchstart imorgon (läs lördag) kl. 16.00. Olympia blir förmodligen fullsatt och Christoffer Andersson kommer få uppleva det som han tycker är det bästa som finns.

Spelarna i HIF och MFF kommer få möta ett stort publik- och färghav med magnifika tifon när de imorgon träder in på Olympias gräs. Det mesta talar för att Olympia kommer bli fullsatt vilket innebär att Christoffer Anderssons får uppleva det som han drömmer om.

– Det är ju det bästa som finns. Det är matchen alla vill spela och man får en helt annan adrenalinkick i kroppen när man kommer ut och man ser tifona och hur mycket folk det är på läktarna.

Det är ju en helt annan atmosfär än en vanlig match, om man säger så. Det är mycket bättre stämning, mycket mer tryck på läktarna och mycket mer fokus runtomkring matchen och det gör ju att det trissas upp. Förväntningarna finns där och alla spelare är riktigt motiverade inför en sån här match och är sugna på att spela och göra bra ifrån sig. Så det är klart att allt är på en lite högre nivå.

Stämningen i HIF:s trupp är positiv inför matchen.

Photo By Gedda

– Det är väl bra, tycker jag. Det är som det har varit hela säsongen.

Dock har HIF:s trupp blivit två spelare färre. Marcus Nilsson får inte delta i den match som skulle bli hans avskedsföreställning innan hans flytt till holländska Utrecht. Marcus Nilsson drog på sig sin tredje varning för säsongen i förra matchen mot Kalmar FF och är därmed avstängd. Markus Holgersson intar hans plats bredvid Peter Larsson i mittbackslåset. Mattias Lindström skadade sig igår så allvarligt att spel mot MFF är uteslutet. Men Christoffer är vid gott mod trots ändringarna.

– Alla som ska spela är redo för spel och alla är sugna på ett derby.

– Vi har en så pass bra trupp, så det är jag helt övertygad om att det inte kommer vara några problem överhuvudtaget.

Tror du att ni har sålt guldet när Alexander Gerndt och Marcus Nilsson flyttar till Utrecht?

– Det tror jag definitivt inte.

På lång sikt hoppas däremot Christoffer på att HIF kommer värva in en del spelare, med tanke på att det har inträffat lite skavanker i truppen och att det kommer vara ett tufft program framåt med spel i Allsvenskan, Svenska Cupen och Europa League.

– Till en viss del kanske bredda truppen och till en viss del kanske hitta någon som kanske kan gå in direkt i startelvan. Men det tror jag att även dem i ledningen har koll på, dem är säkert förberedda på det här och vet hur dem ska agera.

Det är ett mediokert MFF som besöker Olympia imorgon. De regerande mästarna har inte fått det att stämma den här säsongen och ligger inför matchen på en åttonde plats, 13 poäng bakom HIF med en match mindre spelad.

– Dem ser väl det här som kanske en sista chans att försöka knappa in tre poäng och kanske hitta formen, så det är nog en otroligt viktig match för dem, att dem kommer igång och att dem i sådana fall tar de här tre poängen för att gripa det sista halmstrået, om man säger så. Men jag kan inte räkna bort Malmö oavsett hur det går än så länge. Utan Malmö är Malmö och det är många matcher kvar av Allsvenskan, så det kan fortfarande hända mycket i den här tabellen, så pass tight är det ändå.

– Vi vet att i grund och botten är det ett bra lag, så vi har full respekt för dem och vi vet att på deras bästa dagar så är det ett otroligt bra fotbollslag, också. De är ju inte nöjda med en pinne på Olympia heller utan dem kommer försöka vinna den här matchen, så det finns ju hopp om en riktigt bra match som när vi var nere i Malmö. De första trettio minuterna där det var full fart från bägge lagen direkt från start.

De första trettio minuterna var också de enda som spelades innan matchen fick avbrytas på grund av att en smällare detonerat och en huligan sprungit in på plan. Christoffer tror inte det kommer hända imorgon.

– Nä, det känns som att det som har hänt i år har gjort kanske att folk har börjat inse vilka konsekvenser det här får för klubbarna liksom, och det sprids ju inom supporterföreningar hur illa även supportrarna tycker när någon från de egna leden hittar på något dumt.

– På Olympia känns det ganska tryggt, på vissa andra ställen kanske det känns värre, men här känns det som att det är en bra säkerhet plus att supportrarna är väl medvetna om konsekvenserna, så därför sköter dem sig.

Christoffer tycker att HIF har goda chanser att gå segrande ur derbyt efter att ha slagit Kalmar FF i förra matchen med 2-1 i en kokande “kycklinggryta”, Guldfågeln Arena. Rasmus Jönsson avgjorde i den andra halvleken med sitt andra mål för matchen.

– Jag tror vi har bra chanser. Vi är i bra form och vi slog Kalmar senast och har vänt underläge många gånger och känner att oavsett hur starten blir på matchen så är vi starka i andra halvlek och kan, genom vårt passningsspel och genom det vi gör i de andra halvlekarna, vända oavsett vad ställningen är innan. Vi känner att på nittio minuter är vi väldigt svårslagna.

För att vinna över MFF och ta hem tre poäng så ska HIF spela som de brukar göra.

– Försöka ha ett bra passningsspel, samtidigt inte sälja oss defensivt. Vi har varit stabila där men vi får inte bjuda på någonting bakåt.

För MFF har en forward som Christoffer fruktar.

– Dem har Daniel Larsson som är otroligt snabb och får han utrymme och löpa in bakom backlinjen så kan han straffa oss, säkert. Men det får vi vara vaksamma över, avslutar Christoffer Andersson.