Christoffer Andersson ”Generellt sett är det ett lag som kan variera i sitt passningsspel”

HIF åker upp till Guldfågeln Arena och Småland för att möta Kalmar. Som vanligt tog vi ett snack med vår assisterande tränare Christoffer Andersson för att få höra hans tankar om motståndet.

Djurgården senast, en poäng med bud på mer, vad är dina tankar om matchen?

En bra match där den första halvleken är jämn och tajt men där Djurgården kanske har lite mer spets. Det var två skickliga lag som är duktiga på att göra det svårt för motståndaren. Sedan i den andra halvleken äter vi oss in i matchen och är det klart bättre laget och jag tycker vi var värda tre poäng.

Åtta poäng hemma, noll poäng borta. Kan man förklara detta på något sätt? Är det något ni tänker på?

Vi vet att vi är starka hemma och det har vi känt en längre tid och jag tror motståndarna har respekt för oss när de kommer på besök. Sen ska vårt bortafacit se bättre ut men vi börjar genom att göra bättre prestationer. Nu åker vi upp till Kalmar, och en bortamatch på gräs, och vill som sagt göra en bättre prestation

Hur ser du på Kalmar som motståndare?

Det är ett stabilt lag som förlorat en, vunnit en och spelat resten oavgjorda. De har spelat någon mer hemmamatch vilket gör att de har en liten hemmaplansfördel. Generellt sett är det ett lag som kan variera i sitt passningsspel genom att antingen spela lite kortare eller lite längre. De har Viktor Elm som har en fin vänsterfot och sedan har de Rasmus Elm som brukar droppa ner och hämta boll och han sätter både raka och diagonala passningar. De har en bred trupp med lite av allt och en Kabir längst upp som börjar hitta formen.

Återigen en intensivare period med tre matcher på en vecka, är det något som ni planerar inför redan nu i matchen mot Kalmar?

Vi tar sikte på varje match och går all in på den matchen som kommer. Sedan efter matchen mot Kalmar gäller det att se till att vara fräscha tills matchen mot AIK och slicka såren. Klart det finns tankar när man går in i faser som denna både gällande scenarion och spelare men först tar vi matchen mot Kalmar och sen matchen mot AIK.

HIF får klara sig utan Andreas Granqvist även mot Kalmar. Även om rehaben går framåt så blir vår kapten borta ytterligare någon vecka
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN

Andreas Granqvist testades på gårdagens träning och han kommer få stå över ytterligare en match. För Alexander Farnerud, och även Kundai Benyu, är statusen att de båda dras med bristningar och kommer att vara borta från spel i åtminstone två veckor. Dessutom har David Boysen och Noel Mbo drabbats av magsjuka och åtminstone den sistnämnde kommer att missa matchen. Sedan tidigare är ju Pär Hansson långtidsskadad och räknas, tidigast, vara tillbaka efter sommaruppehållet.

Det innebär att HIF åker till Kalmar med följande trupp:

1. Tom Glover (mv)
3. Fredrik Liverstam
5. Johan Persson
6. Andreas Landgren
7. Anders Randrup
8. Mamudu Moro
9. Rasmus Jönsson
11. Adam Eriksson
14. Mohammed Abubakari
15. Max Svensson
20. Wanderson do Carmo
21. Charlie Weberg
25. Kalle Joelsson (mv)
34. Filip Sjöberg
38. Adham El-Youssef
57. Markus Holgersson
99. Andri Bjarnason

Matchen spelas på Guldfågeln Arena med start klockan 16.00

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!