Christian Nilsson: “Det är inte ett jobb, det är en livsstil”

Allt om HIF har än en gång gått ”Bakom Båset” och den här gången träffade vi Christian Nilsson som är försäljningschef för HIF. Vem är Christian, vad är hans arbetssysslor och hur fungerar egentligen försäljningsarbetet inom HIF?

Christian för de som inte har träffat dig, kan du inte berätta lite kort om vem Christian är?
Jag är en 40 årig kille som bor i Helsingborg, man är själv HIF:are och har varit det sedan en lång tid tillbaka. Har även haft förmånen att ha HIF inom yrkesrollen de senaste sexton åren.

christian_nilsson1302
Foto: Bjarki Tordarson

Har HIF alltid varit med dig? Kommer du från Helsingborg?
Jag är egentligen från Kristianstad, men eftersom att där egentligen inte finns något alternativ i Kristianstads trakterna så kan man väl säga att det alltid har varit HIF.

Vad är din bakgrund rent yrkesmässigt?
Jag utbildade mig till ekonom i gymnasiet och arbetade sedan med försäljning och marknadsföring innan jag väl hamnade här på Olympia. Nu arbetar jag med de områdena för HIF.

Vad har du för fotbollsbakgrund?
Jag har själv spelat fotboll och har faktiskt varit proffs i IFK Kristianstads BK, i B-laget där jag spelade fem matcher och fick 500 kronor så jag har till och med varit en betald fotbollsspelare säger Christian och skrattar. Jag spelade ungefär tills jag var 16 år och var även med i Skånelaget på ett läger som de har i Landskrona för spelare i den åldern. Det är väl de två punkterna som är mina största fotbollsmeriter.

Foto: Bjarki Trodarson
Foto: Bjarki Tordarson

Hur kom det sig att du hamnade i HIF?
Det var faktiskt av en slump, när Mats Magnusson skulle sluta som butikschef i HIF-shopen nere på Södergatan var det jag som blev erbjuden hans jobb och tog över. Där började jag och sedan har arbetet för HIF bara fortsatt.

Vad är dina egentliga arbetsuppgifter?
Jag är den som ansvarar för affärsområdet försäljning, i det ingår försäljningen av säsongskort och matchbiljetter, medlemskap i HIF, souvenirförsäljningen samt all marknadsföring och varumärket HIF. Man kan generellt säga att mina arbetsuppgifter är att öka intäkterna och försäljningen.

Vad är det som säljer mest?
Det är matchbiljetter, nu när det inte spelas några matcher så är det ju säsongskort och medlemskap i HIF som säljer mest, de börjar vi sälja direkt efter säsongsavslutningen. Planeringen för säsongskorten tar vid redan under sommaren och släpps sedan i oktober, sen säljs det under hela vintern och våren. Parallellt med säsongskorten så har vi även medlemskapet i HIF där vi nu nästan har 4000 medlemmar. Souvenirförsäljningen utgör en väldigt liten del av den totala försäljningen, men är ändå viktig eftersom att det är ett varumärke för HIF som skall synas rätt.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut för dig?
Det är blandat men jag får väldigt mycket mejl så jag börjar med att försöka svara på de flesta utav dem under morgonen. Sen i den här perioden är det rätt mycket planeringsmöten och utvecklingsmöte, både interna och externa. Det är mycket strategiskt arbete med planering och införsäljning för hur det ska se ut när säsongen börjar.

Arbetar du enbart på Olympia?
Ja, jag arbetar mest på Olympia men är även ute på många möten.

Vem är din närmsta chef?
Det är Paul som är VD. Vi är en fyra eller fem personer som är ansvariga för olika affärsområden och vi rapporterar alla till Paul.

Vad är de viktigaste faktorerna för att uppnå en bra försäljning?
Det är faktiskt så tråkigt som att de spelar bra på planen, det är absolut A och O och i just den här perioden så önskar supportrarna att vi ska satsa på en bra trupp och spelarmaterial samt att när de väl spelar ska de vinna. Andra faktorer som vi tittar på är att vi skall ha prislistor och evenemang som attraherar alla målgrupper och åldrar, även faciliteterna på Olympia finns det mycket att göra med. Sett till många andra städer som byggt nya arenor så attraherar det publiken mycket mer än bara matchen om man kan gå och ta en öl på puben på arenan och så vidare. Men i grund och botten är de det sportsliga resultaten som hela verksamheten bygger på.

Vad är det absolut bästa med att arbeta inom HIF och på Olympia?
Det måste jag säga är att vi arbetar med vår hobby, det är därför det blir så roligt. Vi brukar ofta säga att det här inte bara är ett jobb, det är en livsstil. Vi räknar inte timmar och vi ser inte övertid som övertid eftersom att det för oss är ett intresse. Det är just den passionen och glädjen för arbetet som jag tycker är så roligt att få lov att arbeta med varumärket HIF.

Foto: Bjarki Trodarson
Foto: Bjarki Tordarson

Hur har försäljningen förändrats med åren?
Där finns det två stycken punkter, först och främst försöker vi arbeta mer långsiktigt och strategiskt och försöker leta efter vad supportrarna och publiken verkligen vill ha, det är här man försöker att attrahera alla ålders- och målgrupper. Det andra är att HIF under mina sexton år här har gått från att vara en ideell verksamhet till att vara ett riktigt företag, ett stort sådant då vi omsätter nästan 100 miljoner vart år.

Har du något personligt mål för kommande säsong?
Inte personligt direkt men inom affärsområdet har vi satt upp som mål att öka försäljningen inom samtliga områden. Vi har ett väldigt bra år bakom oss där SM-guldet och fem titlar i rad påverkade både försäljningen av medlemskap och säsongskort men vi ska fortsätta att öka. En annan sak vi tittar på är att vi inte bara ska öka försäljningen utan även förtjänsten av den, vi ska även sänka våra kostnader samtidigt som vi ökar våra inkomster – det är en tuff utmaning.

Hur gör man det om man tänker på skillnaden mellan guldåret och förra året?
För det första så måste vi ha det målet för hela verksamheten bygger ju på att det spelas bättre fotboll ju mer pengar Jesper får att köpa spelare för. Desto mer pengar jag och Rickard kan dra in till Jesper, desto bättre fotbollsspelare och desto mer säljer vi, så det är ju en cirkel som ska gå runt. Sen kan man diskutera om det är han som ska börja spela bra fotboll eller om det är vi som ska dra in pengar med försäljningen men att få den cirkeln att snurra runt och att öka är ju det mest optimala. Men eftersom att vi inte kan påverka det som sker på planen så måste vi titta på andra sätt att öka biljettförsäljningen med att t.ex. sälja biljetter i mobiler, ha en rätt riktad marknadsföring, se till att informationen sker på rätt sätt och man ska få en bra service och så vidare för att kunderna ska bli nöjda.

Vad tror du om den kommande säsongen för HIF? (Intervjun ägde rum den 31/1-13)
Januari är det väl fortfarande idag? I januari har jag under 16 år alltid varit väldigt positiv och optimistisk och alltid tänkt att vi vinner allsvenskan, så det är ingen skillnad i år. Jag har en tro och vi strävar ju efter att vi ska bli bäst. Vi som jobbar inom de här områdena vill bli bäst på det och samtidigt vill vi ju att HIF ska bli bäst på plan. Jag tror alltid på HIF och det har jag gjort genom alla år.

mariaJ_christianN
Allt Om HIF:s Maria Jönsson intervjuade Christian Nilsson.
Foto: Bjarki Tordarson

Ett stort tack till Christian för att du ville vara med och svara på våra frågor och vi önskar dig lycka till med ditt arbete under säsongen!

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*