Casper Widell “- Man bär bindeln med stor stolthet och mycket respekt”

Casper Widell Foto: Daniel Eriksson / BILDBYRÅN

Efter uddamålsförlusten i finalen mot Danmark åkte P03-landslaget i helgen hem med ett silver. En spelare som var högst delaktig i framgången var lagets kapten. Den 16-åriga försvararen Casper Widell som, till vardags, hör hemma i Helsingborgs IF

– Vi tar med oss känslan av att vi kan göra mål. Det är väldigt viktigt att ha med den känslan när vi sen går in i ett EM-kval, säger Casper Widell, i en intervju, med sajten svenskfotboll.se

Till vardags spelar mittbacken i HIF dit han anslöt hösten 2016 från moderklubben IK Wormo i Landskrona. Den här säsongen varvar Widell spel i P17- och P19-laget.

– Jag har fått min egen plats i P19-lagets omklädningsrum och ska med på en cup nu till helgen där vi kommer möta Aberdeen, Parma och PSV Eindhoven. Det är kul.

Att HIF verkar satsa på ungdomar ser han som en morot och en framtida A-lagsplats verkar inte heller den allt för avlägsen för 16-åringen. Inte minst med tanke på att klubben, på senare tid, släppt fram talanger som Armin Gigovic och Ian Pettersson

– Det blir en extra morot att se de debutera i Allsvenskan och göra det så bra också. Att Helsingborg också säger att de vill satsa mer på ungdomar och gör det också gör en extra tänd på att försöka nå a-laget. Jag ska göra allt jag kan för att utvecklas och ta steg framåt.

Och den senaste turneringen, med P03-landslaget sammanfattar han med enbart positiva bilder på näthinnan

– Vi har haft en stor utveckling sedan lägret och turneringen i Portugal där vi förlorade alla tre matcher. Här i Nordisk Pojk vann vi två av tre matcher och hade bra siffror både offensivt och defensivt. Vi tar med oss känslan av att vi kan göra mål. Det är väldigt viktigt att ha med den känslan när vi sen går in i ett EM-kval. Vi gjorde mål i varje match och ganska många mål totalt under veckan. Vi kan även hålla nollan och funkar bra som lag tillsammans.

Och att hans trivs med kaptensrollen i landslaget är det ingen tvekan om

– Det är en stor ära. Man bär bindeln med stor stolthet och mycket respekt. Precis som man bär tröjan och märket på bröstet. Du får ett lite större ansvar när du är kapten vilket jag gillar. Jag är bra på att ta instruktioner av tränarna och sedan föra vidare det till laget. Sen gillar jag att styra laget både defensivt och offensivt med hjälp av mina lagkamrater.

Sveriges P03-landslag med Casper Widell med nummer 4 på bröstet
Foto: Daniel Eriksson / BILDBYRÅN /

Närmast för P03-landslaget väntar nu dubbellandskamper mot Estland 27 och 29 augusti. Matcherna blir ett genrep inför EM-kvalet på hemmaplan i månadsskiftet september/oktober.

– Det är riktigt bra att vi får två matcher till innan EM-kvalet. Så att vi kan spela ihop oss lite mer och lära känna varandra bättre och skapa fler bra relationer mellan oss, säger han och fortsätter:

– Jag tänker på det redan nu för det är ett stort mål jag har att komma med där. Det hade varit hemmaplan för mig om jag blir uttagen vilket hade varit extra roligt. För varje dag blir jag extra peppad.

På frågan vad som krävs för att nå en plats i landslagstruppen är HIFaren säker på sin sak

– Närmast vill jag få mer och mer speltid i P19 nu under hösten i slutspelsserien. Jag vill jobba och kämpa för min plats. Utveckla mina svagheter och ge allt på träningarna.

– Det är bara att kämpa på hela tiden på varje träningarna hemma i Helsingborg. Att försöka utveckla mig själv hela tiden och förbättra mina svagheter.

För att läsa intervjun i sin helhet så hittar du den här

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!