Bosse – dagen efter

Bosse var på väg hem från Helsingborg när vi nådde honom för ett kort snack efter matchen mot Häcken och inför måndagens kamp mot Örgryte på Olympia.

Det var inte särskilt kul igår?

– Nä det kan man väl inte påstå direkt. Vi gör väl en okej första halvlek men är helt under isen i den andra. De gör det ju bra och gör det svårt för oss men vi ska naturligtvis ändå göra en bättre egen insats. Ingen är väl värd några större plus i denna match precis.

Pär gör väl de okej?

– Jo det gör han ju. Han kan inte göra mycket åt något av målen. Rasmus är väl också godkänd och Marcus Bergholtz inhopp lovar gott.

Ja Bergholtz kom in och tog tag i en del. Det var uppenbart hur sårbara vi var när de tog bort Lantz ur matchen.

– Vi tappar en del inte minst defensivt med Isaac, det kan man inte komma ifrån och han är duktig på att gå i djupet men han är inte lika kvick i hemåtjobbet då. Säljer sig en del.

Påminner rätt mycket om Atiba och Mariga på det viset.

– Ja, jo det kan ju stämma. Men sedan är backlinjen lite för tafatt. Man är bekväm och tar inte jobbet förrän man absolut måste och i allsvenskan är det för sent. Vi ser det både på deras första och andra mål. Första målet är en prestation från framför allt Jonas Henriksson som på onetouch, direkt på volley, skarvar bollen vidare till Ranégie. Som vår backlinje igår gjorde lite bättre än han egentligen är. Vid ettan är Joel bekväm och Marcus lite sen i vändningen och vid tvåan står spelarna och vinkar istället för att gå på eventuell retur. Det är inte bra att det är en mittfältare, Lantz, som är närmast att avstyra.

Svenska Cupens matchdatum?

– Ja svenska vill ju att vi ska spela den 28 juni. Två dagar efter semifinalen och en dag före finalen i U21. Det vill inte vi. Vi har förmodligen tre man (intervjun gjord innan truppen meddelades) med i truppen och vill ju inte spela utan dem. (Det kan bli fyra man om Rasmus Jönsson också får hoppa in om någon av anfallarna blir sjuka eller skadade, JC:s not). Så hur de ska lösa den biten blir intressant, vi får ju efter vi får reda på uttagningen se hur vi ska gå vidare med ärendet.

ÖIS på måndag då?

– Det är på många sätt en otäck match. Förr eller senare tar ju ÖIS en vinst. Förhoppningsvis väntar de med detta till efter måndag. För vår del är ju Joel avstängd och Hannu går in. Sedan finns det planer på att låta Marcus Bergholtz spela från start. Han är på gång just nu. Kanske ibland lite många tillslag men det går att arbeta bort.

Stoffe skulle kunna gå ner som vänsterback för att vi ska få upp Adama men mot ÖIS känns det som om att vi inte behöver göra den förändringen. Matchbilden lär gynna Stoffe som högeryttermittfältare.

Därmed tackar vi Bosse för dagens snack och återkommer som vanligt efter nästa match, dvs denna gång på tisdag.