Benjamin vill bli HIF-are och min son!

Benjamin Essien är en ung kille i Ghana med en märklig, tvådelad dröm. Del ett av drömmen är att han vill bli klubbkamrat med David Accam i HIF och dra på sig den vackra röda tröjan. Den andra delen är lite ovanligare, han vill att jag ska adoptera honom för underlätta förverkligandet av den första delen av drömmen.

Jag ska direkt konstatera att oddsen för att den första delen ska slå in är troligtvis avsevärt större än för att den andra ska göra det. Har inga planer på att utöka familjen med den tonårsson, hur välartad han än må vara.

Förklaringen till Benjamins dröm är kanske lite udda, men möjligen begriplig.

Benjamin Essien Foto: Privat
Benjamin Essien
Foto: Privat

Jag berättade för någon månad sedan om hans landsman Newton Tackie som uppmärksammat David Accams succé i HIF. Via Facebook hade Newton hittat först David och sedan mig. Jag kollade med David om han kände Isak men det gjorde han inte. Han hade bara, precis som jag själv accepterat en vänförfrågan.

Men Newton hade hyfsad koll på sin landsman och av någon anledning som jag ännu inte listat ut hade han fått för sig att jag kunde hjälpa honom få HIF:s scouter att kolla upp honom.  Mitt bidrag blev att jag skrev en artikel om honom här. Om sedan den fångade HIF-scouternas intresse eller ej har jag ingen aning om.

Benjamin tar det hela ett steg ett längre. I ett lång brev, som jag tar mig friheten att återge här nedan uttrycker han sin önskan och ger dessutom en rejäl beskrivning av sig själv, sitt liv och sina förhoppningar.

En av förhoppningarna, att jag skulle adoptera honom, har jag redan grusat. Bortsett från att familjen inte behöver ytterligare en familjemedlem, så vore det ju opraktiskt för honom också eftersom jag bor 60 mil från Helsingborg.

Men det finns kanske någon läsare som tycker att det vore trevligt? Killen erbjuder ju också att man får bli hans agent och om han är en blivande stjärna skulle det kunna ge bra utdelning.  Det där var inte så cyniskt menat som det lät. Av hans beskrivning att döma ser han ut att ha talang, även om man givetvis behöver se honom i aktion för att kunna bedöma det.

Kanske det finns någon fotbollstokig familj bland läsarna som tycker att det skulle vara kul att få en duktig fotbollspelare som ny familjemedlem?

I så fall kan ni ta del av nedanstående presentation:

” Dear Mr. Roland,
Am a boy who live with a single parent which is my Mum who is has been a widow for the past 11years due to the death of my late father and also with two siblings, my Sister and my Brother. I attended school from grade 1 to grade 9 and then pass out to high school, in my third year at the high school, I be came a school dropout due to financial problems at home. during my days at school, I have been playing football and I was the Sports Captain in school and in my youth club. I have trained under so many coaches here in Ghana and my contribution as a player to all this club was superb. at the age of 14yr, I signed for  Accra-Rangers FC_Division2 and played for two season and during the season with the club I had so many contract from other clubs but due to my contribution in the club, the management didn’t want to go on negotiation with any Club. After two season with Accra-Rangers FC, I have to go to the Ghana Football Association for a Floating Status because Accra-Rangers FC, didn’t like the idea of me moving to another Club.
Mr. Roland, it’s been my greatest dream to play outside Africa to be on top. I therefor  urge you to do all you can to help me and make it to the top in the of soccer. I have always said if some-one will even adopt me and take care of me and give me the opportunity to be on the field of soccer as some-one else help Ghanaian-Italian boy Mario Baloteli, I will be very grateful and thank him so much.
Mr. Roland, I am more than ready to add your family name to mine [Benjamin Essien Roland] if you will accept me in your family as your son and I will also be glad to have you as my father/manager who will negotiate every contract I will get in the game of soccer.
Dad, playing here in Ghana is very tough because there are low facilities and poor field and above all poor opportunities. I think if am playing in a youth club in Sweden now, I would have had a call up to the national U17 or U20 and then progress to the highest level. this is because the coaches here believe in the Foreign base players than the local base players. Foreign base players are always playing under a higher capacity of fun’s and they are use to that and so they are having the confidence.Hens, football stated from Europe.
Dad, I really need you to help me come to Sweden and join a youth Club there and I  promise you will never regret it, I am always ready working hard to become a great player in future like Ibrahim Movich and I promise that out of my contribution you will also make a percentage in every contract that I sign as long as I am your son”

bbl_roland_nordqvist