Baffo – “Vi har alla fått en extra kick av detta bytet”

Då var det dags för intervjuer igen
och denna gång tänkte
vi tala
lite
med den unge mittbacken
Joseph Baffo,
Allt om HIF
nådde
 honom under kvällen.
Lite smått distraherad av
Loret Sadiku och
Abbe Khalili
i bakgrunden
var Baffo trots allt
väldigt ödmjuk och
 trevlig
under vårt samtal.

Tjena Baffo, hur är läget?

Jo fan, det är bra. Själv då?

Hehe, tack det är bra här också. Hur var känslan att sitta vid sidan om igår, ville du in och påverka matchbilden?

Ja det är klart, det vill man alltid, det vill man oavsett hur det ser ut i matchen.

Tycker du att konkurrensen har hårdnat nu när Erlend verkar ha vaknat ur dvala och spelar riktigt bra?

Nej, jag tycker att det har varit samma konkurrens under hela säsongen. Det är ju en speciell position där man inte gör några förändringar så länge de som spelar gör det bra och just nu har killarna som spelat gjort det bra.

Hur tycker du att tränarbytet har påverkat dig?

Jag tycker att det har varit väldigt positivt och det har inte bara hjälpt mig utan hela laget, vi har alla fått en extra kick av detta bytet. Det märks på våra träningar att alla vill lite extra, det är högre intensitet och bättre omväxling.

Jag råkade se ett twitter inlägg av dig i samband med tränarbytet, något om julafton mitt i sommaren, hur är det med mediaträningen, är det något Värnamo relaterat eftersom Loret Sadiku också skämtat?

Hehe, nä det var ett skämt och ingenting annat, det var inte riktat mot någon. Jag och en kompis har en viss jargong på twitter och brukar skämta ibland.

Din vän och tidigare lagkamrat Simon Thern lämnade ju som bekant för Malmö FF inför denna säsongen, har ni fortfarande kontakt med varandra?

Ja det har vi, vi snackas vid lite då och då, när man hinner liksom.

Så vi Helsingborgs supportrar ska inte förvänta oss en rejäl bensax mot honom i kommande derby då?

Hehe, det får vi väl se om tillfälle ges under matchen.

Hur tyckte du att talangutvecklingen var under tiden i Värnamo?

Den var väldigt bra och man ser ju att Värnamo har fått ut många talanger till Allsvenskan. Hur statusen ser ut nu vet jag inte men då var den väldigt bra.

Kommer vi att få se dig i matchen mot The New Saints på tisdag?

Det vet man inte men jag hoppas på det bästa. Man tränar ju för att spela.

Hur nära startelvan känner du att du själv är?

Väldigt nära, men som jag sa tidigare så gör man ju inga byten på den positionen så länge de som spelar gör det bra, därför är det svårt och säg när man får spela, det gäller bara att ta chansen när man får den.

Det känns som att Åge och Stefan tror mer på er yngre än föregångarna?

Ja, alltså det är inte bara de som inverkar utan man måste verkligen visa att man kan prestera. Alla är ju mer hungriga nu när vi har nya ledare och vill visa framfötterna.

Vad tror du att ni får med er för resultat på tisdag?

Ingen aning, har faktiskt ingen större koll på The New Saints, men det vore fantastiskt för laget om vi fick med oss ett bra resultat på bortaplan.

Tack ska du ha för att du tog dig tid Baffo och lycka till nu på tisdag!

Tack själv, ha det bra.

1 kommentar

1. Trodde nog inför säsongen att Baffo skulle få spela mer – visst agerade han svajigt ifjor några ggr men det blir ju bara bättre av att spela fler matcher!
    Och fler matcher blev det onekligen i fjor men säsongen är inte så långt gången så Baffos chans lär komma – en i övrigt härligt sympatisk och skön kille som man unnar framgång på plan!