Augsburg förlänger med Finnbogason

Alfred Finnbogason Photo: Petter Arvidson / BILDBYRÅN /

I Helsingborg fick vi njuta av hans fotbollskonster under några månader 2012 då han öste i mål för HIF. Resan har sedan gått vidare till Holland, Spanien och Grekland innan han, slutligen, hamnade i Augsburg. I Bundesligan är islänningen ett aktat namn och nu står det klart att Augsburg förlänger hans avtal tom 2022

“Jag har varit spelat i Augsburg i mer än tre år och, trots vissa skador, upplevt den bästa tiden i min fotbollskarriär. Mina två barn föddes i Augsburg och jag känner mig otroligt bekväm i den här miljön. Därför var det inte ett svårt val att förlänga mitt avtal med klubben”

Den isländske anfallaren kom till HIF 2012, på lån från belgiska Lokeren, och noterades för 12 mål på 17 matcher. Vi kan nog alla historien som sedan utvecklade sig när Heereveen köpte honom från Lokeren trots att HIF med Jesper Jansson i spetsen sade sig blivit lovade att få köpa islänningen.

Alfred gick vidare i karriären och gjorde enorm succé i den holländska klubben. Flyttlasset gick sedan vidare till den spanska klubben Real Sociedad men där blev det ingen succé. Via Grekland hamnade han sedan, 2016, i Augsburg där han är en av lagets mest givna och bärande spelare. Han har i Tyskland fortsatt imponera målmässigt och har allt mer börjat prenumerera på en plats i det isländska landslaget.

Sedan ankomsten, till Tyskland, har han noterats för 32 mål på 67 matcher för klubben. Det nya avtalet sträcker sig tom 2022 och här kan du läsa en intervju, från 2017, som vi publicerade på AOH

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!