Årets andra bortaseger ett faktum

191026 Helsingborgs Tobias Mikkelsen jublar med lagkamrater efter 0-1 under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan GIF Sundsvall och Helsingborg den 26 oktober 2019 i Sundsvall. Foto: Pär Olert / BILDBYRÅN / Cop 108

HIF mötte ett Sundsvall som krigar för sin överlevnad på bortaplan. Det var en match som hade galna sista 10 minuter då samtliga mål gjordes. Dessutom med en något oväntad mittfältare i huvudrollen

I HIFs startande elva fanns två ovanliga ansikten i elvan i form av Sjöberg och Hafsteinsson, det var ju ett HIF som saknade Grankvist, Abubakari, Moro och Gero. Det var en första halvlek där HIF var det bästa laget de första fem minuterna men sedan tog Sundsvall över och var det lag som skapade de största chanserna. Sundsvall skapade ett gäng chanser där den farligaste tvingade Lindegaard till en fin dubbelräddning. Känslan var att Sundsvall saknade skärpan i första halvlek. Ett HIF, som redan är klara för nästa år, skapade inget direkt tryck på Sundsvall som fick rulla runt en del och komma till en del inlägg.

Holgersson sa i pausintervjun att avsaknaden av den bra prestationen i första halvleken inte berodde på bristande motivation utan det var det snabba konstgräset och att Sundsvall gjorde det bra.

191026 Sundsvalls Carlos Gracia under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan GIF Sundsvall och Helsingborg den 26 oktober 2019 i Sundsvall.
Foto: Pär Olert / BILDBYRÅN / Cop 108

Den andra halvleken fortsatte som den första slutade, det vill säga med en matchbild där Sundsvall skapade mest och hade mest boll. De första 20 minutrarna av den andra halvleken förflöt dock utan att Sundsvall skapade några högkaratiga målchanser. Gigovic skapade HIFs första klara målchans i den 70:e minuten när han sköt ett bra skott strax utanför straffområdet som Mitov Nilsson i Sundsvallsmålet gjorde en fin räddning på.  Strax därefter fick Sundsvall ett läge som Lindegaard enhandsräddade och dansken fortsatte alltså att hålla HIF kvar i matchen. Sundsvall fortsatte att sakna skärpan när Wilson nickade över från ett fritt läge i den 76:e minuten.

Det skulle bli händelserika avslutning på matchen. Trots Sundsvalls övertag var det HIF som tog ledningen i den 81:a minuten genom Mikkelsen som blev fint serverad av Svensson efter en kontring. Sundsvall kvitterade sedan i den 84:e minuten efter ett inlägg men i den 86:e redan skulle HIF återigen ta ledningen när man gjorde 2-1, återigen var det Mikkelsen som gjorde mål genom ett snyggt skott utanför straffområdet. Trots fem minuters tillägg skapades inga fler chanser och HIF vann alltså med 2-1.

Startelva: Lindegaard- Randrup, Liverstam, Holgersson, Eriksson- Gigovic, Hafsteinsson- Sjöberg, Farnerud, Svensson- Mikkelsen.

Bänk: Nilsson, Weberg, Almeida, Bancé, Voelkerling Persson, Matthews, Wanderson

Byten Sundsvall: Konate (UT)- Roige (IN) 18, Berg (UT)- Batanero (IN) 68, Roige (UT)- Eddahri (IN) 79

Byten HIF: Hafsteinsson (UT)- Bancé (IN) 60, Mikkelsen (UT)- Matthews (IN) 89