AOHs julkalender – Lucka 3 “Tanken var att han skulle ersätta Razak”

Varje dag, fram till julafton, tänkte vi på AOH lyfta fram en av våra “glömda” spelare. En del minns dem medan andra säkert kommer klämma fram ett “oj fasen” när minnet börjar komma tillbaka. Så håll till godo och låt oss presentera Lucka Nr 3

Bakom lucka nummer 3 gömmer sig en rödblå anfallare som skulle ersätta en flyktande Razak Omotoyossi. Undertecknad minns tillbaka till en regnig match mot Sundsvall och en ramsa.

Namn: Roman Kienast

Ålder: 35

Spelade i HIF: 2008

Året var 2008 när den österrikiska anfallaren Roman Kienast anlände till HIF på lån från den norska klubben HamKam. När han kom till klubben sade han att Henrik Larsson var en stor anledning till att han ville spela för klubben. Tanken var att han skulle ersätta Razak Omtoyossi.

Under EM 2008 återfanns Roman i det österrikiska landslaget och han fick hoppa in i alla de tre gruppmatcherna under slutspelet där det dock inte blev några mål.

Hans karriär började i Rapid Wien, gick därefter till Rheindorf Altach, HamKam, HIF, Sturm Graz, Austria Wien, Sturm Graz igen, FC Wil, Wiener Neustadt för att nu tillhöra SV Striping.  Flest mål skulle det komma att bli för Sturm Graz.

För den som inte minns blev det en kort sejour i HIF för anfallaren då man valde att inte köpa loss honom när låneavtaket gick ut i november 2008. Totalt blev det 3 mål på 12 matcher, mål mot bland andra Hammarby och IFK Norrköping, för österrikaren och vi minns honom nog som en spelare som inte levde upp till förväntningarna.

Roman Kienast dök upp i HIF efter att, tidigare under sommaren, spelat i Österrikes EM-lag.