AOHs julkalender – Lucka 24 “En av svensk fotbolls största ledare genom tiderna”

Varje dag, fram till julafton, tänkte vi på AOH lyfta fram en av våra “glömda” spelare/ledare. En del minns dem medan andra säkert kommer klämma fram ett “oj fasen” när minnet börjar komma tillbaka. Så håll till godo och låt oss presentera Lucka Nr 24

Valet bakom lucka nummer 24 var självklart. Som ordförande, i HIF, under 43 år så skrev han in sig som den störste ledaren, genom tiderna, i Skånes Stolthet

Namn: John A. “Bill” Pettersson

Ålder:

Ledare i HIF:  Ordförande 1908-1951 samt lagledare 1908-1950

John “Bill” Pettersson var ordförande i HIF 1908-1951 och är en av svensk fotbolls största ledare genom tiderna. Det räcker egentligen att skriva den meningen för att förstår vilken roll “Elektrikern från Halmstad” spelat för klubbens historia…

Bill föddes i Halmstad men kom som ung till Helsingborg, jobbade som elektriker och blev snabbt fackligt ombud. Hans första större uppdrag var som VD i bolaget AB Bilbolaget “407” som även var ett taxibolag. Bill var aldrig själv aktiv fotbollsspelare men blev ordförande i HIF 1908 dvs året efter att föreningen grundats. Som ledare införde John Pettersson det sk HIF-systemet och vann allsvenskan 5 gånger. Systemet gick ut på man avdelade sina ytterhalvbackar för att markera motståndarlagets ytterforwards. Med andra ord en föregångare till vår tids fyrbackslinje.

Under allsvenskans första 19 år fick Helsingborgs IF medalj 14 gånger. Det var även under dessa år som klubben fick smeknamnet “Mjölkkossan” baserat på den publiktillströmming man skapade vart man än i vårt avlånga land kom på besök.

Bill Pettersson tillsammans med Knutte Kroon sedan den senare gjort sin 500:e match för HIF.
Bild: HIF

Den 12 Oktober 1951, vid 65 års ålder, avled John “Bill” Pettersson och med honom slutet på en era som spände över fyra decennier. Dagen efter kunde man, i Helsingborgs Dagblad, läsa följande skrivet av centertanken Harry Lundahl:

”För oss var nämligen Bill alldeles självfallet från början till slut vår fyrbåk och vårt föredöme. Allt blev som han sa och ville. Och blev det desto eftertryckligare, då alla förr eller senare fann, att just vad han sa och ville, undantagslöst var det rätta och riktiga. Annars var inte Bill så lätt att bli klok på för den som för första gången kom honom nära. Han bar ju utanför sitt hjärta av guld en ganska sträv yta – som han förresten ibland formligen älskade att demonstrera – och jag minns så väl, att det förekom en del missförstånd oss emellan, innan jag definitivt kapitulerade för honom. Därefter startade en vänskap som varade för livet – trots att jag själv genom ödets makt så småningom fick lämna HIF.”

Nationellt var Bill initiativtagare till Allsvenskan och föregångaren till intresseorganisationen Svensk Elitfotboll. Mellan åren 1921 och 1936 var han dessutom ordförande i Uttagningskommittén, som valde spelarna till landslaget vilket motsvarar dagens roll som förbundskapten. Under hans period, som ansvarig, vann man bla OS-brons 1924.

Källa: HD.se

AOH drivs, i stor utsträckning,  på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du swisha en slant till 0703890866. Tack!