AOHs julkalender 2019 – Lucka nr 20 “Det låter trevligt om det är som du säger”

Varje dag, fram till julafton, tänkte vi på AOH lyfta fram en av våra “glömda” spelare. En del minns dem medan andra säkert kommer klämma fram ett “oj fasen” när minnet börjar komma tillbaka. Så håll till godo och låt oss presentera Lucka Nr 20

Bakom lucka nummer 20 gömmer sig en av alla våra afrikanska spelare. En mittfältare/anfallaren som anlände till HIF 2007 och skulle komma att stanna tills 2010.

Namn: René Makondele

Ålder: 37 år

Spelade i HIF: 2007-2010

René föddes i Kongo-Kinshasa, anlände till Helsingborg 2007 från Gefle IF. Förutom Skånes Stolthet har han även representerat Djurgården, Gefle IF, Häcken och Sandviken. Det skulle komma att bli 89 matcher i HIF och på dessa gjorde han 23 mål och 9 assists.

Men, first things first, René inledde I HIF på bästa sätt när han gjorde mål i sin debutmatch mot HIF. När det ryktades om att René var klar för HIF sade sportchefen Bo Nilsson “Det låter trevligt om det är som du säger” när han fick bemöta frågan ifall Makondele var klar.

Rene Makondele under sin tid i HIF