AOH tippar Allsvenskan – plats 6

190825 Helsingborgs Alexander Farnerud deppar samtidigt som IFK Norrköpings Kalle Holmberg jublar efter 1-0 under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan IFK Norrköping och Helsingborg den 25 augusti 2019 i Norrköping. Foto: Peter Holgersson / BILDBYRÅN / Cop 102

I helgen står vi äntligen inför en Allsvensk premiär. Därför ger sig AOHs redaktion, som vanligt, på ett försök att tippa årets placeringar. Idag har turen kommit till plats 6 och en klubb som, under förra säsongen, inte klarade av att förvalta ett favoritskap…

IFK Norrköping

Förra årets placering: 5:a
Matchställ: Vita tröjor, blå byxor

Arenan Östgötaporten Arena ( From 2021 Platinumcars Arena)
Publikkapacitet: 16 000
Byggår: 1903
Underlag: Plast

Norrköping åkte ur Allsvenskan 2002 och spenderade större delen av 2000-talet i Superettan. 2008 var de uppe igen men fick lämna serien direkt. 2009 var läget nära att trilla ur Superettan men med en andraplats 2010 kunde laget säkra Allsvenskt spel 2011, och där har man varit sedan dess. Efter återkomsten till Allsvenskan så var det mycket “jojo” rent placeringsmässigt. Något år slutade man femma för att året efter kämpa för det Allsvenska kontraktet.

Inför 2015 var klubben tippad att hålla till på nedre halvan men överträffade alla förväntningar. Snacket på stan kom tillbaka och så även publiken. Spelet räckte hela vägen till ett SM-guld och plötsligt var Norrköping att räkna med igen. Sedan dess har man hållit till på den övre halvan och är, allt som oftast, med i guldsnacket. Trots detta så är det egentligen bara 2018 som man var “riktigt med i racet” medan man, inför förra säsongen, var topptippade men enbart nådde en femteplats. Dock har Peking blivit väldigt duktiga på att ta fram egna talanger samtidigt som de plockat in många duktiga unga spelare med vidareförsäljningspotential och har byggt upp en ekonomisk buffert.

Fd HIFare:
Nu tillhör inte Simon Thern HIF-supportrarnas favoritspelare men en bakgrund i klubben har han dock. 27-åringen var med och tog ett SM-guld (2011) innan han såldes vidare till Malmö. Tränaren, Jens Gustafsson, har även han ett förflutet i HIF – dock enbart som ungdomsspelare

Jordan Larsson lämnade Norrköping för spel i den ryska ligan
Foto: Josefine Loftenius / BILDBYRÅN / Cop 111

Senaste möten:
Få har väl glömt förra årets premiär när HIF vann med klara 3-1. Noterbart var att Pekings mål gjordes av en annan fd HIFare, Jordan Larsson. Returen, i slutet på Augusti, glömmer vi helst. HIF var mitt uppe i ett tränarkaos och fick vända hem med förnedrande 5-0 i baken

Vi tror:
Förra året tippade vi Norrköping som guldlag. För det känns som om laget har den rätta mixen av rutin och talang. Simon Thern, Alexander Fransson och Christoffer Nyman är både väletablerade och fortfarande rätt unga. Man har en av seriens bästa målvakter i Isak Pettersson. Ändå verkar pusselbitarna inte riktigt falla på plats och trots att man finns med i toppskiktet så är aldrig guldet nära

I fjol såldes både Jordan Larsson och Simon Skrabb och Jonathan Levi har tagits in för att ersätta dem. Helsingborgaren är absolut en bra värvning men inte i samma klass som tex Larsson. Lånet från West Ham, Sead Haksabanovic, inledde svagt men växte efterhand. Han är kvar i klubben men vad händer när utlåningen går ut i Juni?

Vårt tips är att Norrköping håller ungefär samma nivå som förra säsongen och därmed placerar sig precis utanför guldstriden.

AOHs Allsvenska tips 2020

1.

2.

3.

4.

5.

6.   IFK Norrköping

7.

8.

9.

10.

11. Kalmar FF

12.

13.

14.

15.

16. Östersunds FK

AOH drivs, i stor utsträckning, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du swisha en slant till 0703890866. Tack!