AOH tippar Allsvenskan – plats 5

191019 Häckens Alexander Faltsetas och Helsingborgs Alhaji Gero i kamp om bollen under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Helsingborg och Häcken den 19 oktober 2019 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / Cop 178 /

I helgen står vi äntligen inför en Allsvensk premiär. Därför ger sig AOHs redaktion, som vanligt, på ett försök att tippa årets placeringar. Idag har turen kommit till Plats 5 och en klubb som, sedan några säsonger tillbaka, tagit över Blåvitts plats som “bäst i stan”

BK Häcken

Förra årets placering: 6:a
Matchställ: Gulsvartrandiga tröjor och svarta byxor.

Arenan: Bravida Arena
Publikkapacitet: 6500
Byggår: 2015
Underlag: Plast

Med en stabil inkomstkälla som övriga föreningar saknar i form av Gothia Cup har Häcken i många år kunnat ställa upp med en betydligt dyrare trupp än deras skrala publik- och sponsorsunderlag normalt sett hade tillåtit. Klubben har metodiskt jobbat sig upp i stadens hierarki, passerat lag som Gais och Örgryte, och, sett till senaste årens tabellplaceringar, även IFK Göteborg och räknas nu som stadens nummer 1. Mycket, inte minst, beroende på deras förmåga att förädla talanger

Men efter att man i många år ha varit Göteborgs motsvarighet till Brommapojkarna, så har man, under 10-talet, satsat än mer på att värva sig till toppen av Allsvenskan, vilket kulminerade med 2012 års andraplats. Under 2000-talet har föreningen även tagit sina enda titlar, två segrar i Svenska Cupen 2016 och 2019. Men trots med pengar på banken, och relativt mycket framgång, så dras laget fortfarande med svaga publiksiffror och har haft svårt att hitta stabilitet. Laget har traditionellt haft en väldigt hög högstanivå men samtidigt en ganska låg lägstanivå, vilket blir kostsamt sett till en hel säsong. Trots att laget, de senaste åren, varit med och slagits i toppen så har man gjort det utan förmåga att blanda sig i den direkta guldstriden. Något som vi tror blir resultatet även 2020.

Gamla HIFare:
Ingen

Förra årets möte, på Olympia, innehöll mer dramatik än vad som var behövligt pga en svag domarinsats
Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / Cop 178 /

Senaste möten:

Det blev förlust (2-1) redan i Allsvenskans andra omgång. I höstmötet hade de flesta resultat gått HIFs väg och, motivationsmässigt, var det väl lite si och så. Det blev förlust med 2-0 efter en märklig domarinsats där bla Mohammed Abubakari visats ut redan i den första halvleken. En utvisning som senare drogs tillbaka efter granskning. Detta dock efter att matchen redan spelats färdigt…

Tips
Häcken som slutade sexa förra året har till i år tappat en del kraft framåt. Både Jeremejeff och Paulinho har lämnat Häcken som tagit in Alexander Söderlund och Gustaf Nilsson (som ryktades till HIF förra säsongen) som ersättare. Söderlund kommer från norska Rosenborg där han gjort relativt bra ifrån sig och förra året spelade nästan alla matcher för den norska storklubben.

Gustaf Nilsson däremot är mest känd för att ha varit väldigt lovande i Falkenberg en gång i tiden. Karriären gick vidare i danska Bröndby där utvecklingen stannade av. Gustaf tog vägen via Silkeborg och Vejle till Häcken förra hösten. Hans facit blev dock skralt med bara ett mål på 11 matcher. Med andra ord så känns det som två chansningar och i samma klass som sina föregångare tror vi inte att de kan nå upp till.

Annars är det noterbart att det Häcken som tidigare byggde mycket av sin framgång på att producera egna talanger numera har en av seriens äldsta trupper. För klubbens del så behöver nog spelare Gustav Berggren, Adam Andersson och Dahleo Irandust ska ta nästa steg i sin utveckling. En intressant vävning i Hammarbys talang Leo Bengtsson som hoppas sno åt sig en plats på mittfältet

På pappret känns truppen inte alls lika bra som de förväntande topplagens och kärnan lär snarare bli sämre med åldern än ta nya steg i utvecklingen. Vi tror att klubben kan knipa ännu en placering mot förra säsongen och, som vanligt, finnas med i toppskiktet. Men mer än till en femteplacering räcker det knappast. Men “bäst i stan”-titeln får man, med andra ord, behålla en säsong till. Gott så!

AOHs Allsvenska tips 2020

1.

2.

3.   AIK

4.

5.   BK Häcken

6.   IFK Norrköping

7.

8.

9.   Örebro SK

10.

11. Kalmar FF

12.

13.

14. Falkenbergs FF

15. Varbergs BoIS

16. Östersunds FK

AOH drivs, i stor utsträckning, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du swisha en slant till 0703890866. Tack!