AOH tippar Allsvenskan – Plats 12

190715 Helsingborgs målvakt Ian Pettersson jublar efter fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Helsingborg och Sirius den 15 juli 2019 i Helsingborg . Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / Cop 178 /

I dag står vi äntligen inför en Allsvensk premiär. Därför ger sig AOHs redaktion, som vanligt, på ett försök att tippa årets placeringar. Idag har turen kommit till Plats 12 och en annan klubb som, likt HIF, bildades 1907

IK Sirius

Förra årets placering: 11:a
Matchställ: Blåsvart randiga tröjor med svarta byxor.

Arena: Studenternas
Publikkapacitet: ca 10 000
Publikrekord: 12 546 (innan ombyggnationen)
Underlag: Plast

Trots att Uppsala är landets fjärde största kommun så saknade man länge representationslag i de största sporterna i landet. Sirius hade gjort tre säsonger i Allsvenskan på 60 och 70 talet, men har spenderat de flesta säsonger i de lägre divisionerna. Klubben etablera sig först i Superettan för att 2016 ta steget upp i Allsvenskan. Där har de, med en rätt låg budget, lyckats hålla sig kvar och ska nu göra sin fjärde säsong i rad i Allsvenskan. Föreningens första säsong sedan ”återkomsten” slutade med den bästa placeringen någonsin, en sjundeplats i Allsvenskan. De efterföljande åren har varit lite tyngre med en 13:e plats 2018 och 11:e plats 2019.

Fd HIFare
Mittfältaren, Elias Andersson, lämnade HIF 2015 och hamnade i Varberg. Två säsonger senare dök han upp i Sirius och har, numera, etablerat sig, som en nyckelspelare med över 50 Allsvenska framträdande. Lägg då till att han gick skadad under hela 2018…

Elias Andersson under sin tid i HIF
Foto: Samone Klinteberg

Senaste möten:
Andreas Landgren blev stor matchhjälte när han avgjorde det historiska mötet mellan klubbarna för drygt ett år sedan. Historiskt på så sätt att det var första gången lagen möttes trots att båda klubbarna bildades 1907. Dessutom minns vi hemmamötet då en ny målvaktshjälte – Ian Pettersson – såg dagens ljus på Olympia. På Studenterna var HIF inte lika framgångsrika utan fick se sig besegrade (2-1) efter att Alhadji Gero kvitterat i den 89:e minuten.

Vi tror:

Sirius har börjat etablera sig i Allsvenskan och går in i sin fjärde raka säsong. Dock lär fokus, precis som tidigare säsonger, att klara sig kvar. Där finns inga stora stjärnor i truppen och förlusten av spelare som Philip Haglund och Robert Åhman Persson lär göra sig påmind under säsongen. Spelare som ofta förtjänade mer beröm än de fick för sina ledaregenskaper.
Värvningen av Kennedy Igboananike känns spännande men då han var klubblös under hösten, och att säsongen blivit framskjuten, har han inte spelat fotboll på snart ett år.
Sirius bör klara en femte raka Allsvensk säsong ändå. För även om Sirius inte känns bättre 2020 än 2019, så finns det några andra lag som ser svagare ut.Tipset blir att Sirius hamnar strax ovanför kvalstrecket.

AOHs Allsvenska tips 2020

1.

2.

3.   AIK

4.

5.   BK Häcken

6.   IFK Norrköping

7.

8.

9.   Örebro SK

10.

11. Kalmar FF

12. IK Sirius

13.

14. Falkenbergs FF

15. Varbergs BoIS

16. Östersunds FK

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!