AOH tippar Allsvenskan – Omg. 30

Så har vi då kommit till säsongens slut. Åtta matcher återstår innan allt är över. 90 minuters fotboll är kvar och många är striderna. Ska HIF klara tredjeplatsen trots allt? Martin Klinteberg och Samone Falkman är de som berättar hur det slutar.

AOH Tippar

1) Östers IF – Djurgårdens IF

Martin: Tre poäng och två mål måste Öster plocka in på Halmstad för att nå en kvalplats. Nu är det kanske inte ens säkert att det hjälper? Hur som så brukar ju vilja slå klass men denna gången räcker det  inte. Djurgården har haft en makalös höst och tar tre poäng i Växjö. För Östers del blir det ”tack och adjö” föreställning till hemmapubliken och matcher mot Ängelholm nästa säsong.
Slutresultat: 1-2

Samone: Djurgården stark slutspurt och Öster får svårt att sätta emot – kniven på strupen för smålänningarna hjälper kanske dom till en poäng.
Slutresultat: 1-1

2) Halmstad BK – IF Brommapojkarna

Martin: Halmstad visade redan i matchen mot HIF att man är för bra för att trilla ur. Två raka segrar gör att man har ångan upp och det gör att man vinner av bara farten mot BP. Att Stockholmarna endast har en seger utanför sin Idrottsplats skvallrar väl om att man knappast tillför något i årets Allsvenska. Hallands stolthet avgör i slutminuterna och slipper kvalspel.
Slutresultat: 1-0

Samone: Underskattning blir fallet för HBK – BP tar tre poäng och kniper en usel 13:e plats
Slutresultat: 1-2

3) AIK – Helsingborgs IF

Martin: Det är emot min religion att inte tippa med hjärtat! Tyvärr har HIF, gång på gång, under hösten visat sig helt under isen. En enda förlust för gnaget på Friends Arena denna säsongen och den andra kommer inte mot HIF. Skulle vårt RödBlåa lag, mot förmodan göra mål, så ser domarna ändå till att döma bort det – oavsett hur långt in i målet bollen landar! Mer nyfiken på hur många HIFare som gör sin sista match för klubben!!
Slutresultat: 2-0

Samone: Är där något som går HIFs väg denna hösten?

4) Kalmar FF – Mjällby AIF

Martin: Mjällby springer runt i ingemansland utan något att spela för och på Guldfågeln får Nanne briljera en sista gång. Rydström tackas av och Kurt-Arne får springa ärevarv efter att ”Kälmar” krossat grannarna från Blekinge i sista matchen för säsongen. Det skulle inte förvåna mig om ”dödsrycket” räcker till en Europaplats också!
Slutresultat: 3-0

Samone: Kalmar nosar på en Europaplats och det räcker för att ta tre poäng på hemmaplan

5) Gefle IF FF – IF Elfsborg

Martin: Plats som plast! Gefle är tråkigare än tråkigast och Elfsborg klarar inte ens av att bemästra balkongmattorna längre. Denna säsongen vill nog båda lagen glömma fortare än fortast. Spela av skiten alternativt lotta slutresultatet. Om 2 veckor har ändå de 2000 på plats glömt vad dom gjorde den 3 November 2013.
Slutresultat: 1-1

Samone: Elfsborg behöver upprättelse efter en usel Allsvensk säsong och, om än, ännu sämre insatser i Europaspelet – seger borta mot Gefle så hyllar Guliganerna sina hjältar likt ett guldfirande – NOT!
Slutresultat: 1-2

6) Åtvidabergs FF – BK Häcken

Martin: 2013 var året då Häcken skulle ta guld. Har man tur så räcker poängen till en 11:e plats efter en genomusel säsong av göteborgarna. För ÅFF har väl säsongen gått som väntat och vetskapen om att man kan passera rivalerna, Norrköping, vid seger borde vara tillräckligt med bensin för Kristian Bergström och gänget.
Slutresultat: 2-0

Samone: Ännu en grymt ointressant drabbning som bara lockar den närmast sörjande. Omotivation från båda lagen gör att hemmaplan blir avgörande

7) Malmö FF – Syrianska FC

Martin: Även om det tar emot så har möff gjort en grymt jämn säsong. Att plocka hem Molins inför slutstriden tyder på fingertoppskänsla och firman Eriksson/Molins lär ha julafton med Syrianska inför ett fullsatt Swedbank. Hamad gör sin sista match med laget och mycket tyder nog på att det är fler som följer efter. Som vanligt, när man blir mästare, så urholkas laget innan säsongen ens tagit slut.
För Syrianskas del så ryktas det att Öczkan kommer att avgå vid tre-fyra tillfälle under matchen och bara det kan ju bli sevärt!
Slutresultat: 4-0

Samone: Kan någon stoppa Malmö så är det definitivt INTE Syrianska. Tror tom att varenda en i deras startelva önskat att dom hade en blå tröja på söndag istället för att få känna segerns sötma som aldrig lär hitta till Södertälje
Slutresultat: 3-0

8) IFK Göteborg – IFK Norrköping

Martin: Göteborg har gjort vad dom kunnat för att slippa ta sig till Europa. En skadad skyttekung och en poäng på de senaste fyra matcherna gör att man får lite ”HIF vibbar” av laget. Kan tänka mig att laget gör ett sista försök att missa tredjeplatsen men eftersom man möter Norrköping så blir det tillslut omöjligt att inte vinna. Disco-Janne och hans säsong får snarare summeras med ”året när man sålde allt som gick att sälja och blev omsprungna av Åtvidaberg i sista omgången”.
Slutresultat: 2-0

Samone: Göteborg är hetast i IFK derbyt och har resor till Litauen, Azerbadjan och Lichtenstein att se fram emot när man tar sig ut i Europa

Martin Klinteberg BBL

Samone Falkman BBL