AOH tippar Allsvenskan – Omg. 26

Knappt har en omgång avslutats förrän nästa tar vid. Allt Om HIFs Fredrik Ymer och Samone Klinteberg berättar för er hur omgång 26 slutar.

AOH Tippar (2)

Mer speltips: Vi samarbetar med Spelbloggare.se. Där hittar ni mängder av speltips och rekar varje dag.

1) Malmö FF – Mjällby AIF

Fredrik: Det ser ut att vara avgjort i guldstriden.. Malmö fick hjälp av just Mjällby i förra omgången då Listerlandets Stolthet slog Hybris-AIK med 1-0, mål av en av kandidaterna till årets värvning i Allsvenskan, Chippen Wilhelmsson.
Frågan är då; Kommer Malmö att slappna av, och låta Mjällby “döda” ytterligare en drake?

Slutresultat: 2-1

Samone: Malmö tar ett stort kliv mot guldet och Mjällby får sikta in sig på att undvika kvalspel. Är Allsvenskan historia på Listerlandet?

2) Kalmar FF – BK Häcken

Fredrik: Två lag som verkar helt ur slag. Och bägge lagen nollade i sin förra match. Jag tror det blir minst en nolla denna gången också.

Slutresultat: 1-0

Samone: Kalmar fast i ingenmansland och häcken jagar Europa plats. Tack vare hemmaplan tar Kalmar dock en pinne.

3) IF Elfsborg – AIK

Fredrik: En match som helt klart handlar mest om vilket lag som ska få bäst utgångsläge gällande europaplatserna. Eftersom “Stolta-Hybris-AIK” inte kan få till något vettigt spel, räcker det att boråsarna ställer ut skorna på balkongmattan. Det blir en enkel väg mot tre poäng.

Slutresultat: 2-0

Samone: Elfsborg har plötsligt fått guld vittring AIK helt ur slag. Inget som tyder på att raset bromsar för Gnaget trots att man tror sig vara stoltast i Sverige

Slutresultat: 3-0

4) Falkenbergs FF – IFK Norrköping

Fredrik: Viktig match i bottenstriden. Att Falkenberg skulle befinna sig där, var ingen högoddsare. Men vad har Party-Janne gjort med Norrköping? Norrköping verkar helt lamslagna och befinner sig i ett slags vaccum.

Slutresultat: 2-1

Samone: Ett bottenmöte mellan två lag som är rädda för att förlora därför tillknäppt spel och delad poäng. Troligtvis står båda som förlorare när serien är slutspelad.

5) Åtvidabergs FF – Helsingborgs IF

Fredrik: HIF spelade mästerligt i matcherna mot AIK och MFF. Och det var väl lite “mästerligt” att slå BP med klara 3-1 trots en av de sämre insatserna under året. Åtvidaberg blir ingen lätt match. Det är inget topplag, och det är inte heller något bottenlag. Men det krävs mer än en medelmåttig insats från HIF för att få med sig mer än en poäng här.

Slutresultat: 1-2

Samone: Åtvidaberg är starka och HIF imponerade inte trots seger mot BP. Bortalaget krigar sig till en poäng via sen kvittering av Accam

Slutresultat: 2-2

6) IF Brommapojkarna – Halmstads BK

Fredrik: Inget att säga om BP. De är och ser ut som ett SuperEttan-lag, och med de förutsättningarna borde och ska Halmstad plocka poäng. Frågan är bara, lyckas HBK spela så pass “låg fotboll” för att slå BP?

Slutresultat: 1-1

Samone: BP redan ute ur allsvenskan, Halmstad tar tre poäng och säkrar det allsvenska kontraktet.

7) Gefle IF – Örebro SK

Fredrik: En typisk “höstmatch”. Kan tänka mig att det kommer vara duggregn, grått och en vind som förflyttar bollarna som ett flipperspel på den undermåliga balkongmattan de kallar fotbollsplan. Jag låter de bägge lagen få dela på poängen.

Slutresultat: 0-0

Samone: Gefle fast i botten, Örebro tar snabb revansch efter förlusten senast.

8) IFK Göteborg – Djurgårdens IF

Fredrik: Vad är IFK Göteborg utan Lasse Vibe? Förmodligen ett lag där ränderna gått ur… Vibe tycks vara en likt en sommarfluga, han finns där överallt och han är mitt i smeten och omöjlig att få bort. Och får han spela, kommer han att sätta en eller två bollar i mål bakom Höie i Djurgården.

Slutresultat: 3-1

Samone: Göteborg hakar på i guldstriden, Djurgården hade det oväntat svårt mot Falkenberg och har inget att sätta emot Göteborg.

bbl_fredrik_ymer

Samone Klinteberg BBL