AOH tippar Allsvenskan – Omg. 20

Det är tätt mellan omgångarna och i eftermiddag drar den 20:e omgången. Men räds icke kära läsare, givetvis kommer Allt Om HIF berätta för er hur det går. Denna gången är det Jimmy Fors och Roland Nordqvist som guidar er genom omgången.

AOH Tippar (2)

Mer speltips: Vi samarbetar med Spelbloggare.se. Där hittar ni mängder av speltips och rekar varje dag.

1) Gefle IF – Malmö FF

Jimmy: Gefle är ett bottenlag, som spelar på plastgräs. Malmö är, oavsett hur mycket det tar emot att säg, seriens bästa lag och kör över alla lag just nu, oavsett vilket lag tränaren mönstrar på planen. Det här blir en ”one-way-show”.

Slutresultat: 0-5

Roland: Hjärtat önskar en Gefle-seger men förnuftet slår tillbaka. Att serieledarna ska förlora här är rent önsketänkande. Men varför inte ett kryss? Rosenberg kommer garanterat att saknas och MFF behöver också tänka på CL-kvalet. Hjärtat och förnuftet får dela på tipset.

Slutresultat: 1-1

2) Falkenbergs FF – Åtvidabergs FF

Jimmy: Falkenberg gör alltid mål sägs det och statistiken talar sitt tydliga språk faktiskt, såg Åtvidaberg häromveckan och de gjorde ett bra avtryck då, kanske kan de överraska lite på bortaplan också, naturgräset har de dock svårare för.

Slutresultat: 2-2

Roland: Här är det realistiskt att tippa hemmaseger. FFF hade lite otur senast och fick
ett mål tvivelaktigt bortdömt. Tror att Henke får uppleva ännu ett steg mot
säkrat kontakt. Åtvid är ett uselt bortalag.

Slutresultat: 3-1

3) Örebro SK – AIK

Jimmy: Såg Örebro på plats i Malmö häromdagen och de utnyttjade Malmös svagheter i första, för att sedan inte ha en chans i andra halvlek. AIK vet om detta när de reser till gnällbältet och kommer ta med det i sin game-plan. Örebros tabelläge gör att de inte bör eller kan förlora.

Slutresultat: 1-3

Roland: Om AIK ska vara med i guldracet krävs en trepoängare, men det är inte bara att åka till Berns arena och hämta den. Vad kan hemmalagets förstärkningar Sobralense och Nordmark åstadkomma? ÖSK var ju på väg att skrälla senast mot MFF. Skrällen kanske kommer här istället?

Slutresultat: 2-1

4) IFK Göteborg – IF Brommapojkarna

Jimmy: Det känns som att Göteborg blandat och gett men om de skall vinna en match, och dessutom göra det klart, vore det väl fan om man de inte lyckas slå tabelljumbon hemma. Ingenting talar för Brommapojkarna i denna match, de har nog redan börjat kalkylera på resorna i Superettan nästa år.

Slutresultat: 3-0

Roland: BP är på väg med superfart mot Superettan och är förstås chanslösa här.

Slutresultat: 4-1

5) IF Elfsborg – Kalmar FF

Jimmy: Elfsborg har svårt på Olympia, bara en vinst på tjugo försök, och därför skall vi inte göra för stora ringar på vattnet när HIF för en gång skull vann under Roars ledning. Elfsborg är starka på hemmaplan där de får spela på sitt konstgräs. Kalmar har legat i toppen nästan hela året men känns lite svagare nu när det börjar dra ihop sig, kommer få det tufft mot ett Elfsborg som för matchen.

Slutresultat: 2-1

Roland: Intressant match. Elfsborg blev utspelat på Olympia, har Europaspel att tänka på och Mobäck avstängd. Kalmar vände till klar seger mot Falkenberg senast.

6) Djurgårdens IF – Mjällby AIF

Jimmy:  Har inte blivit imponerad av Djurgården i år, de har inte fått allt att stämma och det syns klart och tydligt i deras prestationer också. Mjällby blandar och ger och kanske kan Chippen göra en och annan fint uppe på Tele 2 Arena och leda sitt lag till vinst.

Slutresultat: 0-1

Roland: Svårtippat med tanke på att Mjällbys matchvinnare senast, Chippen fick skadekänningar. Kan han spela så finns goda utsikter till poäng för Anders Linderoths mannar. Annars är det tveksamt. Men Djurgården har många oavgjorda hemma så jag satsar på ännu en.

7) IFK Norrköping – Halmstads BK

Jimmy: Norrköping är mer trygga på plastgräs än naturgräs och kommer dra fördel av hemmaplan här. Halmstad föll tungt sist och har inte råd att tappa för mycket poäng i bottenstriden, men tror inte de räcker till här.

Slutresultat: 2-0

Roland: Tyvärr kan svagt bortaspel innebära degradering för Halmstad, men Norrköping är ingen omöjlig motståndare (utom för HIF). Jag väljer dock att tro på en knapp hemmaseger.

Slutresultat: 1-0

8) BK Häcken – Helsingborgs IF

Jimmy: Det var nog både viktigt och skönt att HIF tog en trepoängare i torsdags, men glädjen är ibland kortvarig och utan en spelidé och med en dålig statistik mot just Häcken borta talar inte mycket för laget i vårt hjärta här. Jag tror att man får det tufft och att man faller med någon boll i nacken.

Slutresultat: 3-1

Roland: Efter den underbara torsdagen (då HIF äntligen visade det så tidigare saknat i år) borde tipset vara självklart. Häcken ger mig dock kalla rysningar. Det är knappast någon önskemotståndare. Men jag väljer att vara positiv och hoppas på andra raka segern. Ett tips till 60% med hjärtat, även om HIF visade klass senast.

Slutresultat: 1-3

bbl_jimmy_fors