AOH summerar omgång 22

Dalkurd klev upp i serieledning och BP fortsätter vackla. Kampen om kvalplatsen går vidare och i botten ser slutspurten bli en rysare mellan fyra lag. AOH summerar den 22:a omgången av Superettan

Matchen mellan Öster och Frej Täby inledde den 22:a omgången i Superettan. Matchen på Myresjöhus Arena slutade med 1-0-seger för Öster efter ett nickmål av Karl-Johan Lindblad. Frej Täby avslutade dessutom matchen med tio man efter en utvisning i andra halvlek.

Alexander Andersson kvitterade till 2-2 och Sargon Abraham lättade in 3-2 sent när Degerfors vände och vann hemma mot Brommapojkarna. Det var BPs andra raka förlust och kanske har nerverna börjat spela Stockholmarna ett spratt?

I förra omgången krossade Falkenberg BP med hela 5-1. Denna omgången fick hallänningarna smaka på sin egen medicin när man gick rejält på pumpen mot bottenlaget Gefle. 0-4 skrevs slutresultatet till efter bla två mål av nyförvärvet Bajram Ajeti

Marcus Pode satte det första och passade fram till det andra målet när Trelleborg besegrade Syrianska med 0-2. Att hemmalaget fick en tidig utvisning hjälpte knappast till. Segern tar laget Trelleborg upp på tredjeplatsen i tabellen.

10 212 personer hade tagit sig till Gamla Ullevi för att se derbyt mellan Gais och Örgryte. De fick se en första halvlek med få klara målchanser, och där GAIS ledningsmål läckert chippades in av Simon Silverholt. Hakeem Araba, som byttes in när Johan Elmander gick av med en skada, tackade för förtroendet genom att kvittera på straff och spika slutresultatet 1-1

Åtvidaberg sjunker som en sten och denna omgången blev Värnamo en för tuff uppgift – trots hemmaplan för ÅFF. 1-3 skrevs siffrorna till sedan Melvin Frithzell bla gjort två av målen för smålänningarna.

Norrby åkte på en tidig utvisning hemma mot Varberg. Boråsarna såg dock ut att gå mot segern efter att Nino Osmanagic gjort ledningsmålet. Med fem minuter kvar kvitterade dock Varberg på frispark och matchen slutade 1-1.

Allt pekade på en tung HIF-förlust hemma mot Dalkurd, men Oke Akpoveta ville annat. Den tidigare Dalkurdspelaren kvitterade till 2–2 med matchens sista spark. En poäng som kan visa sig guld värd i jakten på en kvalplats för HIF och för motståndarna innebär poängen serieledning.