AOH gratulerar – Mike Obiku

…då den förre HIFaren fyller 50 år idag!

Året var 1994 och HIF var illa ute. Grus i både målskytte och poängskörd och en nedflyttning såg inte alls otänkbar ut för klubben som, året innan, tagit klivet tillbaka in i den högsta serien. HIF hade, 1993, sålt Henrik Larsson till Feyenoord och såg därför även en möjlighet att titta utanför Sverige i jakten på en målskytt. Nere i Rotterdam satt där en 26-årig nigerian som klubbens ordförande släpat med sig hem efter en semesterresa på Cypern. Anfallaren hade haft svårt att anpassa sig till flytten och mest agerat inhoppare i lagets 28 matcher den säsongen. Men att han hade näsa för målet var det ingen tvekan om då anfallaren ändå noterats för sju mål under sin matcher för klubben. Nu stod Mike Obiku halvvägs in i en ny säsong och hade förlorat sin plats i anfallet till ynglingen från Sverige. Han behövde få speltid och och kom med önskemål om att få lånas ut för att få fart på målskyttet igen. Det var så ” mannen med de vita skorna” hamnade i HIF.

Det blev ett fyra månader långt gästspel i Allsvenskan med HIF. Även om det var under en kort period så satte Obiku ändå ett livslångt avtryck i många HIF-hjärtan. Anfallaren var ett exotiskt inslag då alla andra spelare bar svarta pumaskor medan 26-åringen dök upp med sina kritvita fotbollsskor. Vi fick möjligheten att, på nära håll, uppleva en anfallare som, i normala fall, höll till i en av de större europeiska ligorna. Och, inte minst, han levererade omgående. Under sin tid i HIF spelade Obiku 14 matcher och noterades för nio mål. Ett fantastiskt facit för ett av de främsta lånespelare som vi fått uppleva på Olympia genom åren. HIF lyckades nå en niondeplats tillslut och undvek kvalspel med fem ynka poäng

I dag fyller “mannen med de vita skorna” 50-år! Foto: Bildbyrån

För Obiku var gästspelet i Sverige endast ett avstamp mot de bättre ligorna. Åtminstone var det hans målsättning. Trots att anfallaren vände tillbaka till Feyenoord, där han bla var med om att säkra två cupguld, så fick han jobba vidare i det tysta. Även om hans näsa för mål alltid fanns där så gick resan vidare i spanska Mallorca och Obiku blev även den första nigerian att spela i den japanska J-league innan han återvände till klubben där han trivdes bäst – Anorthosis Famagusta FC på Cypern. På Cypern anses fortfarande Obiku som en av de främsta spelarna någonsin och det var också där han avslutade sin aktiva spelarkarriär 2000.

Numera har anfallaren återvänt till Feyenoord där han, sedan några år tillbaka, är huvudansvarig för klubbens fotbollsskolor.

Namn: Mike Obiku

Född: 1968-09-24