Allt om HIF möter Niklas Jönsson från U17 laget

Våra intervjuer från klubbens U17 lag fortsätter, denna gång är det Niklas Jönsson som vi har träffat, han har spelat i klubben två år, löper nästan lika långt som Mahlangu under matcherna och drömmer om att bli proffs i Holland.

Niklas, för de som inte känner dig så väl, vill du berätta lite om vem personen Niklas Jönsson är?

Jag är en sexton årig kille från Gustavslund här i Helsingborg där jag bor med min mamma.

När och var startade du din fotbollsresa?

Den startade i Eskilsminne vid fyra – fem års ålder och där spelade jag fram tills jag gick över till HIF för två år sen.

När tog du beslutet att satsa helhjärtat på fotbollen?

Jag var på ett sommarläger här i HIF för två år sen. Efter det så hörde Jonas Ohlander av sig och vi fick komma på möte med honom samt Nisse Larsson för att lyssna på vad de hade för planer här. Jag valde att gå till HIF och satsa fullt ut.

Fanns det någon annan sport som du också utövade?

Jag höll på med tennis till jag var runt åtta.

Vad var det som fick dig att välja att satsa fullt ut på fotbollen?

Det var just mötet med Jonas och Nisse. När man väl kom hit så förstod man att konkurrensen är stenhård, och av konkurrens utvecklas man ännu mer. Sen älskar jag ju fotboll.

Du är mittfältare, var på mittfältet brukar man se dig?

Innermittfältare, en mer defensivt lagd.

Hur skulle du beskriva dina styrkor som spelare?

Bra spelsinne, passningsspel och kämpar väldigt mycket.

Vad anser du själv att du behöver förbättra som spelare?

Fysiken och huvudspelet i synnerhet, men alla bitar vill man bli bättre på i allmänhet.

Satsar du mest på att förbättra det du är minst bra på eller på att ytterligare utveckla det som redan är din styrka?

Jag vill förbättra bägge delar men framför allt försöker jag göra det jag är bra på ännu bättre.

HIF anses ha en av de bästa plantskolorna inom fotboll i Sverige. Vad gör man för att lyckas så bra?

Tränarna lägger ner oerhört mycket tid på oss spelare. Vill man stanna kvar och öva lite extra så finns där alltid minst en tränare kvar som hjälper oss.

Hur tycker du att klubben har tagit hand om dig under din tid här?

Mycket bra, jag har fått ett bra välkomnande. De har trott på mig från dag ett.

Var har du lagt ribban för din ambition? Är det allsvenskan eller landslaget?

Först och främst vill jag upp till A-laget, men sen som alla andra drömmer man väl om att gå vidare ut i Europa.

Vem eller vilka personer har betytt mest för din fotbollsutveckling?

Båda mina föräldrar som har stöttat mig hela tiden, de har lagt ner mycket tid på min fotboll med all körning och stöd som de har bistått med.

Det är väl ingen särskild tränare eller så som stuckit ut, men jag gillar Ulrik som jag har nu. Han har själv varit innermittfältare och kan ge en tips och råd utifrån det.

Har du tänkt någonting på framtiden? Om det nu inte skulle bli något med fotbollen det vill säg.

Jag har inte tänkt så mycket på det, det är fullt fokus på fotbollen nu. Men jag skulle kunna tänka mig att bli sjukgymnast, tror jag.

Är det någon av spelarna i A-laget som du hämtar inspiration ifrån eller som har hjälpt dig i din roll som fotbollsspelare?

May Mahlangu brukar jag titta lite mer på, han springer mycket – precis som jag.

Följer du något lag mer än Helsingborgs IF (A-laget)?

I Premier League så håller jag på Chelsea, jag vet inte varför men det har bara blivit dem.

Om du skulle bli proffs i utlandet en dag, vilken liga och land tror du hade passat din spelarstil bäst?

Holland hade nog passat mig bra som en första destination, de spelar en rolig fotboll. Vi har varit nere i Holland och spelat cup och man ser att alla ungdomslagen verkligen spelar fotboll och rullar boll hellre än att slå långa bollar.

Slutligen, vad har du för tips till alla yngre ungdomsspelare som läser det här?

Våga tro på er själva!

bbl_jimmy_fors

Bjarki Tordarson BBL

1 trackback/pingback